Tornet och springaren har en speciell förmåga till samverkan

Jag har tagit för vana att sätta mig direkt och lösa schackproblem när jag kommer hem från jobbet. Igår gick det riktigt dåligt och jag klarade bara tre av tio. Det är bara att fortsätta för jag lär mig hela tiden och det är både intressant och spännande.   Dock ett väldigt tråkigt moment på Chess24 när jag gör draget och det går en paus. I vanliga fall brukar det komma ett svarsdrag men pausen är så pass lång att den säger mig att jag har gjort fel. Mycket riktigt då det det istälet för en harmonisk grön bock dyker upp ett ilsket kryss.  Irriterande men som sagt, bara att kämpa på.. 
 
Inte heller ikväll fick jag till det riktigt med min målarpensel. Jag löste fem av sju men bättre än igår. I problemet nedan gällde det verkligen att se den färdiga tavlan framför sig.  Jag lyckades inte. Spenderade mycket tid men fick ge mig. Varsågod den som vill prova.
 
Det interssanta med Chess24 problem är att man inte vet om det ska bli vinst eller remi.  Det tycker jag är bra och hör till problemlösningen.  Så med andra ord.. Svart vid draget i ställningen nedan. 
 
 
 
En väldigt intressant ställning och jag tänkte i alla möjliga banor men jag insåg att det man måste sträva efter är remischackar.  Någon forcerad matt finns inte.  Dessutom är det bråttom med tanke på att vits bönder är livsfarliga och ser ut att vara snabba som raketer.   Det kändes som det måste vara något forcerat.  Jag tänkte och tänkte men hittade inget och på det drag jag föreslog , Sd2, kom inte helt oväntat det ilskna röda krysset fram på skärmen.  Suck..  Dock var jag otroligt spänd på lösningen och här kommer den. 
 
 
1. - Td2 !! 2. b7 Sh2 3. Ke1 Sf3  och remischackar.  
 
Så oerhört vackert med detta stilla torndrag som tar flyktfält för kungen samt att det inte går att gå in i hörnet pga matt.  Torn och springare är verkligen ett samspelt par  tillsammans!  
 
Jag fortsatte att se en video med Daniel King som gick igenom ett parti mellan Fischer och Rubinetti.  Jag ska se till att se på kommenterade partier framöver för det ger mycket för förståelsen.  Videon fanns utlagd på Schacksnack som är helt fantastisk bra  sida med allt dess pedagogiska innehåll.  
 
Efter dessa inslag av schack var det dags att ta igen sig i tevesoffan och jag såg sista delen på Netflix av Bron. Väldigt spännande!  Nu gäller det att hitta en annan bra serie . 
 
Såg att sent omsider har inbjudan till Nordiska mästerskapet kommit ut. Jag hade velat spela i damklassen. Jag var med i NM för två år sedan,  men nu kom inbjudan alldeles för sent för min planering . Dessutom tycker jag hotellet var i dyraste laget, 1045 kr för ett enkelrum med frukost.  
 
1 kommentar
Erik

Bra med såna finesser som kan rädda till en remi genom dragupprepning eller om vit går fel att man får in en Arabisk matt. Det är en användbar ide som kan hjälpa en trött hjärna att sen gör det på reflex i en tidsnöd eller avgörande läge för att få en fin tabellplacering.

Svar: Intressant att du skriver på reflex och jag har lagt märke till att jag nu börjar känna igen många idéer när jag löser problem regelbundet.
Susanna Berg Laachiri