Spännande första rond i TePe Sigeman

Som vanligt tänker jag på hur bortskämda vi schackspelare är med alla dessa fina sändningar från schacktävlingar.  Inte nog med att vi har utmärkta kommentatorer som delar med sig både av anekdoter och kunnande. Vi har dessutom livebräden med analysmotorer samt bilder på spelarna när de spelar.  Hur klarade man sig förr i tiden kan man fråga sig.. Svaret är- som i så många andra sammanhang -  att då visste man inte om något annat. 
 
Det ska bli väldigt roligt att följa ovanstående turnering som startade igår.  Jag vill naturligtvis att det ska gå bra för de svenska spelarna  men hejar lite extra på 14 -åriga Nihal Sarin.  Jag har sett honom många gånger här i Sverig och en fantastiskt spelare. 
 
Igår mötte han Ivan Saric och partiet slutade remi  men Nihal kunde ha vunnit pariet.  Han borde ha gjort det men gjorde en miss i tidsnöden i en ställning som var vunnen men inte lättspelad.  Han kan hur som helst vara nöjd med att han gjorde ett väligt fint parti och han fick också beröm av Yasser Seirawan för sitt djupa spel och stora förståelse.  " Game over", utbrast Seirawan i ett läge men så lätt var det alltså inte. 
 
Många spännande partier och mer blir det som sagt i denna schackfest.  Någon gång skulle det verkligen vara roligt att vara en del av publiken på plats. 
 
För att komma till mina egna insatser inom schack - som känns blygsamma i detta sammanhang - känns det som min kombinationsträning börjar fungera bra.  Igår var jag väldigt noggrann och lösta alla utan att missa.  Kombinationerna på Chess24 kan vara luriga då det inte räcker med att se det första vinnande draget utan det kan vara ett lurigt försvarsdrag man ska bemöta.  Lärorikt och bra. 
 
Lördag och ledigt och skulle verkligen önska att det inte vore så kallt.  Solen lyser men det är förrädiskt då det inte är så varmt som det verkar, snarare lite vinterkänsla. Nu är det dags för vår och hoppas den kommer snart. 
0 kommentarer