Schack och utbrändhet

Igår läste jag på Facebook Nihal Sarins ord om sitt parti när han missade vinsten i första ronden. Han var extremt besviken. 

"Was extremely disappointed yesterday after missing the win against Ivan Saric. Need to play better."

 För mig är det lite skrämmande och gör mig samtidigt sorgsen.  Han är 14 år gammal, befinner sig i världstoppen och spelade ett fint parti men slår så hårt på sig själv.  Detta prestationskrav som hotar att förgöra oss människor ibland och då handlar det inte bara om schack.  

Ibland funderar jag dock på att det är mer farligt med schack och kan slå hårdare mot oss. Med tanke på all den energi det tar och att man faktiskt kan bli helt utmattad. 

Jag har tänkt  mycket denna helg och känns som min schackglädje börjar försvinna och nästan som jag börjar ifrågasätta att  jag spelar schack.  En märklig känsla som är lite lätt ångestframkallande.   

Jag kan verkligen förstå människor hur det känns när de kommer till insikt att de har hamnat fel i livet.  Jag tänker bland annat på Konstanty Kaiszauri.  En schackspelare som jag hade glädjen att träffa efer många år när jag gick en excelkurs nyligen och han var lärare. 

Det fanns en intervju med honom i TFS för några år sedan och han var framgånsgrik schackspelare men valde en annan väg i livet. Jag kan förstå hans känsla när tankarna börjar gå i de banorna att vad har schacket gett... 

Jag engagerar mig också mycket i att få fler kvinnor att spela schack men börjar faktiskt känna mig uppgiven på den fronten. Det tar tid att få förändring och ska det bli någon förändring kan det bara ske bland de som är ungdomar idag känns det som. 

Jag kan känna hur ensam jag känner mig som kvinnlig schackspelare och hur tufft det är att ständigt vistas i en mansdominerad värld som inte är anpassad för oss kvinnor.  Jag tvekar t.om att åka till turneringar för jag inte har någon att åka med. Så synd att det är på det sättet. 

Det är roligt med turneringar som gör något extra för oss kvinnor. Det kan vara allt från smått till stort.  Jag tänker på Pyramidens schackklubb som gav blommor till de kvinnliga spelarna som var med i Myntslaget för några år sedan.  En fin gest som värmde.  

Finansschack som satsade på att bjuda in kvinnliga deltagare ska också ha en eloge. 

Kommande Nackablixten som ger kvinnor som titeln WFM fri start likaså.

Naturligtvi också Peter Hlawatsch vars insatser och fantasi när det gäller att ordna turneringar står i en klass för själv.  Han är en mästare när det gäller att få människor att må bra och känna sig sedda och uppmärksammade.  

Fri start i GP-turneringarna är helt fantastiskt och hoppas det kan locka många kvinnliga spelare.  Personigen hade jag dock sett att man tagit bort ratinggränsen på 1800. Låt så många som möjigt få spela.  Det är väl bara roligt om det väller in kvinnor! 

Jag tycker också Alingsås Open som pågår i helgen är ett föredöme med sin partävling. Vilken bra idé!  Dessutom ett väl tilltaget dampris till ett kvinnlig lag!  Mycket fint och hoppas vi kan få ett liknande arrangemang för sådant tror jag verkligen på.  Dessutom satsa på en social träff på fredagen och det är sådana saker som behövs under en turnering.  Schack är roligt och spännande i sig själv,  men man behöver även samvaron med andra. 

 

 
4 kommentarer
Jorma

Min morronrutin består av att starta datorn och kolla några bloggar som jag tycker är trevliga att läsa och därför följer. Schack har jag inte spelat sedan länge men följer fortfarande lite turneringar på nätet. Din blogg upptäckte jag förra året och har sedan dess kollat den nästan varje dag. Jag tycker det är jättekul att läsa lite funderingar runt om schacket och inte bara rena partier så jag ville bara skriva en liten uppmuntran om att du garanterat har uppskattande läsare även om de håller sig i det "tysta" i bakgrunden som jag (tills nu). Tack för att du gör min lilla morronrutin så mycket bättre!

Svar: Hej, och vilka trevliga ord. Tack så mycket! En riktig uppmuntran och du gör min dag så mycket bättre :-)
Susanna Berg Laachiri

Jens Petersson

Hej,
Viktiga frågor.
Själv hittar jag schackglädje som juniorledare, inte minst när jag har tid träna den tjejgrupp vi har i Kristallens SK. Kom gärna på ett studiebesök!
När det gäller satsningen på kvinnorabatt i GP-serien ser jag flera problem. Den kan ju inte vara fel, men hittar den verkligen rätt målgrupp (delar din syn på ratinggränsen t ex)?
Jens

Svar: Hej Jens, tack för att du delar din schackglädje och visst finns den. Det är när man är trött som den kan försvinna eller när det känns som att det inte går framåt t.ex med frågan att få mer kvinnor att spela schack.
Kommer gärna på studiebesök till Kristallen och har ju faktisk varit där. Härligt att se tjejerna spela schack. :-)

Susanna
Susanna Berg Laachiri

Benny Kellner

Samtidigt (med tanke på din inledning) är det viktigt att poängtera: Flera - mig inberäknat - har i sitt yrkesliv hamnat i utmattningssyndrom med sjukskrivning och därigenom livsomvälvande konsekvenser för att sedan ”räddas” av Schack! Som allt man sysslar med kan det gå fel om man fokuserar för hårt på en enskild sak.

För mig som varit ”råkat ut för” ett rejält bakslag i form av utmattningssyndrom var schack räddningen, inte hotet :)

Men mycket bra att ha dessa resonemang vilket enbart kan vara positivt för oss schackspelare!

Svar: Hej Benny, vilken viktig kommentar och du har helt rätt. Jag vet att när jag fick frågan när jag var med i tv om vad som gjorde schack så speciellt. Då svarade jag att det är helt underbart och förenar människor. Det tycker jag fortfarande! Det är bara det att det trots allt kan bli lite ensamt ibland när man spelar turneringar och som i många andra saker kan känslan att vara tvungen att prestera gör att man slår för hårt på sig själv. Viktigt att stanna upp och tänka till lite.
Susanna Berg Laachiri

Mathias

Ge inte upp hoppet om fler kvinnliga schackspelare. Vi behöver engagerade som dig. Jag har lärt min dotter spela schack och hon har tagit med tjejkompis till klubben, även om de bara är fem-sex år gamla. Alla får dra sitt strå till stacken. Jag vill tro att trägen vinner!

Svar: Hej Mathias, vad fint att läsa och vad roligt med din dotter och hennes kompis. Jag ska inte ge upp hoppet. :-)
Susanna Berg Laachiri