Lite paus från schacket

Jag har tagit lite paus från schacket sedan mitt olycksaliga bondeslutspel 11 februari.  Har haft lite privata saker som  krävde fokusering och ibland är det så. 
 
Schacket finns ju kvar och nu har jag både spelat en del spännande partier på Chess 24 samt sett på ett intressant parti från det nyligen sända Cairns Cup i USA.  Det var en damturingen med spelare i världseliten och stor och märkbar prispott.  Fantastiskt och ett framsteg för damschacket!  
 
Tyvärr har det varit ganska tyst om den turneringen här i Sverige.  Schacksnack har dock föredömligt lagt ut sändningar varje dag. Jag har inte sett  på alla än men jag ska göra det.  Ikväll såg jag ett parti som Daniel King kommenterade och det var mellan Valentina Gunina och Marie Sebag. Ett fantastiskt angreppsparti från Gunina som också vann turneringen.  Nedan ställning där hon har vit mot Marie Sebag fick ett trevligt avslut. 
 
Vit drar och vinner.
 
 
 
 
 
30. Tf8 !  Tornet står i vägen för matten på d7 och måste tas bort helt enkelt.  Det blir genom genom Dd7 hur svart än gör. 
Som vanligt funderar jag på mina nästa turneringar. Det är en tävling här i Stockholm som kan vara rolig nämligen Hundramannaschacket men än så länge har inte så många anmält sig.  Det får mig att tveka lite annars hade jag gärna varit med nu på lördag. 
 
Vi får se och imorgon kväll blir det schack då vi har vår damträff i vårt kvinnliga nätverk tillsammans med Pia Cramling. Blir både trevligt, roligt och lärorikt.  Vi brukar lösa problem på löpande band förutom att äta gott och umgås.  
0 kommentarer