Farligt offer men lätt att sätta en rova på vägen

I söndags var det tidig rond i Haparanda och vi startade redan 8.30. Mycket passande att vi fick tillbaka en timme när vi gick över till vintertid igen.  Efter en god frukost på stadshotellet väntade en match mot förra årets Norrbottensmästare Per-Olov Rova. 
 
 
 
Jag gjorde faktiskt ett litet misstag tidigt som svart och nedan ställning uppkom. 
 
 
 
Dagen innan hade Per-Olov mött Cristine och gjort ett mycket intressant springaroffer och vunnit partiet. I ställningen ovan ligger även här ett springaroffer i luften.
 
Mycket riktigt och 11. Sxf7 utfördes som ett brev på posten.  Inte roligt! Jag var beredd och fanns inget att tänka på. Jag slog tillbaka direkt med kungen och försökte att inte se alltför skärrad ut.  Om det behövde kämpas var jag beredd att göra det. Det följde 12. Df3 Ke8 13. Lxd5 Dd6 14. Lf4 Df6 15. d4 Sd3 ?
 
Jag tyckte det var ett trixigt drag som skulle rädda mig men faktum är att 15. - Td8 är bättre och ser ut att ge en balanserad ställning trots allt.  Efter partidraget är 16. Dxd3 det bästa. Efter 16.-  Dxf4 17. g3 Dd6 och vit har starka vinstchanser och en ställning som är svårspelad för svart. 
 
Istället följde 16. Te6 ? Kan vara lockande men faktum är att draget inte alls är bra. Det följde 16.-  Dxf4. Det Per-Olov hade missat här tror jag är att varianten 17. Dxf4 Sxf4 inte alls fungerar. Om vit försöker ta tillbaka sin pjäs med 18. Lxc6 Lxc6 18. Txc6 Kd7 har vi det trevliga temat instängt torn då tornet inte kan flytta och går förlorat. 
 
Partiet fortsatte 17 Lxc6 Lxc6 
 
Hastigt och lustigt står svart på vinst och vann några drag senare.   Så visst kan man prata om att snubbla på vägen och och hur mycket schacket kräver. Det är inte lätt men väl så fascinerande!  
3 kommentarer
Håkan Winfridsson

I texten ovan fattas drag 14, vit lär ju ha gjort Lf4 men vad gjorde svart? Kanske Df6?

Svar: Hej Håkan, tack och vad bra att du såg det! Jag har lagt till 14. Lf4 och svart svarade precis som du skriver Df6.
Susanna Berg Laachiri

Rickard Engman

Ni står dåligt mot Rova vilket jag tror ni båda insåg ,dock tror jag många skulle göra samma misstag som Rova Att spela Df3+ som ser bra ut och kanske inte ens fundera på Dh5+ som vinner enkelt tex 1...g6 2. Lxd5+ Ke8 3. Lxc6+ Lxc6 4. Dxc5 Gissar att Rova ganska snabbt spelade Sxf7 följt av Df3+ ? Tror ställningen kan vara en övning i att leta efter vinst inte bara bra drag!

Svar: Ja, det stämmer med den variant du anger och han tänkte faktiskt ganska länge innan han gjorde springaroffret men gjorde Df3 snabbt. Mänskligt som du skriver och bra övning för att vidga ögat! Jag gjorde fel som inte slog på e5 med springaren istället för Le7 och då är vi ute i kända farvatten med balanserat spel.
Susanna Berg Laachiri

Erik

Jag håller med Rickard och bra taktikövnings exempel från verkligheten.
Jag tittade snabbt förbi live och gick snabbt iväg tänkte också på sxf7 och det gjorde han och tänkte också att Df3 skulle vara kanon men så här i efterhand men sen tänkte jag bara att det inte var tillräckligt offer senare.Så här i efterhand häftigt i lugnan ro se det starkare Dh5+ g6 2. Lxd5+ Ke8 3. Lxc6+ Lxc6 4. Dxc5
Motivet var dubbelhot på d5 och sen ta bort löparen så damen öppnas upp för Dxc5 pågrund av temat bindningen.
Lärorikt också att offret kan uppkomma och i efterhand veta precis som Susanna säger att hon hade förhindrat det om sett det innan med sxe5. Jag har analyserat ställningarna om du tar sxe5 och då verkar det som att du får bättre spel som svart med löparparet och bättre utveckling i en ställning som påminner lite om Marshall gambiten.Verkligen känslig ställning där sxe5 ska spelas och le7 inte är bra pågrund ovanstående variant precis som Rickard påpekar om. Lärorika ställningar som ger mycket i kunskaper.

Svar: Det är verkligen intressant offer och att Dh5 är så klar vinst. Jag tror det är lätt att glömma att man kan slå på c5. Kul att du såg scenariot live. Jag tänkte mycket på Sxe5 istället för Le7 men jag var rädd för De2 i dessa ställningar och att jag inte kan rockera. Verkar som man löser det smidigt dock med f6 och Kf7. Desutom.. I partiet som det blev fick jag knappast någon tid till rockad!
Susanna Berg Laachiri