Hastigt och lustigt fick jag vara med i tv-sändning

Som alltid kan det hända oväntade saker ibland. Jag var på iväg för att åka in till kvällens rond av höstturneringen när telefonen ringde.  Det var från TV 4 som blivit tipsade om att jag skulle kunna ställa upp i en kort intervju i Godmorgonprogrammet och prata om reglerna för särspel i VM-matchen. 
 
Sändningen skulle vara på distans hemifrån med kamera och mikrofon. Min första tanke var bara panik. Hjälp.. Min andra tanke var att det kan vara både spännande och viktigt att vara ambassadör för schacket.  Den  senare tanken fick bestämma men riktigt nervöst var det verkligen.  
 
Kan fortfarande känna känslan när jag väntade på att bli kontaktad på morgonen och jag tänkte på hur många som kollar på programmet. Dock tröstade jag mig med att det var värre för de spelare som skulle spela särspelet och att detta bara skulle vara 2 och en halv minut.  
 
Jag var lite stel i början och lätt nervös men kände att jag tinade upp på slutet. Vem gör inte det när man får berätta varför det är så fantastiskt att spela schack !   Det var rolig erfarenhet och kul  att jag kunde få vara med.  
 
Det är märkiigt hur en VM-match fångar intresse även för dem som inte spelar schack och många har pratat om dessa 12 remier och hur det kan hända.  Det är bra att schacket får synas i media och jag tycker det har varit bra bevakning. 
 
Apropå tv och VM-match går mina tankar långt långt tillbaka i tiden då jag var med i tv i en annan VM-match.  Nämligen den mellan Fischer och Spassky. En mycket dramatisk match och långt ifrån 12 remipartier. Matchen började 11 juli 1971 och slutade 31 augusti.  Då hade jag nått lite framgångar som junior i schack och fick vara med som gästartist i Vi i femman. 
 
Vilken upplevelse och jag minns så väl hur jag åkte iväg till radiohuset och anmälde mig i receptionen. Outfiten var snickarkjol och håret i två tofsar. Jag var ett ganska självständigt barn och jag minns också hur förvånad programledaren såg ut när han såg mig och han utbrast direkt. " Kommer du ensam !"  Jag bara nickade och förstod inte vad det var för konstigt med det. 
 
Jag fick ställa två frågor till barnen som jag fortfarande kommer ihåg. Dels vad utmanaren hette i VM-matchen och dels hur många rutor det finns på ett schackbräde. Både lagen fick alla rätt och beröm av mig.  
 
Roligt minne och jag fick t.om betalt för att vara med. Femtio kronor dök upp på en postanvisning. Jag har kollat med SVT om programmet skulle kunna finnas kvar i deras arkiv men det gör det inte. Synd  men jag har ändå en minnesbild kvar som jag kan se framför mig.  Fint minne som sagt ! 
0 kommentarer