Trevlig turnering en solig söndag

Det fina vädret till trots valde jag att vara inomhus och spela med i den nystartade klubben Nacka schack och idrottsklubb öppna KM i blixt.
 
Trots att jag inte tog så många poäng är det inget jag ångrar då det var en mycket välordnad och trevlig turnering. Stort tack till arrangörerna och allt flöt på väldigt bra. Det jag speciellt uppskattade var att man lagt in en 20 minuters paus i mitten på turneringen så att man fick chans till lite återhämtning och äta något.
 
Det var ovanligt fina priser i denna turnering och ett förstapris på 7000 kr lockade tre stormästare. Ett väldigt bra och ovanligt högt förstapris för en turnering på endast en dag och fint ordnat av klubben.
 
Även vi " vanliga " schackspelare hade chansen då det var ratingpriser.
 
Spelmässigt kände jag att blixt går för fort för min del och jag känner också att detta med inkriment inte fungerar så bra för min del. Förr i tiden hade man fem minuter och i värsta fall kunde man tänka två minuter i öppningen och ändå ha tre minuter kvar. Nu är jag beroende att smattra fram dragen i öppningen vilket jag inte alltid klarar. Tar jag mig en lutare tidigt har jag bara en minut kvar och då blir det panik. Det var ändå kul att spela men jag tror nog partier med femton minuter passar mig bättre.
 
Det jag har med mig från turneringen att kolla på är wienerparti som svart. Jag blev utspelad i första ronden i ett glänsande kungsangrepp. Börjar fundera på om jag ska spela wienerparti som vit kanske men troligtvis handlar det om att jag helt enkelt inte kunde teorin men ska bli intressant att kolla på det.
 
Svårt att hinna se på andra partier när det är blixt men en rolig incident fick jag ändå bevittna.  I ett klart vunnet bondeslutspel gick spelaren åt fel håll med kungen och den andra spelaren gick tillbaka för att hota att ta den enda bonden som fanns på brädet. Det gick ett sus genom publiken ungefär som ställningen var remi. Med lite tid på klockan bjöd spelaren direkt remi. Vi blev alla förvånade och det var naturligtvis stenvinst. Bara att gå tillbaka med kungen och gardera bonden. " Susningen " från publiken var mer ett tecken på att det var en liten omväg men lätt att påverkas och också drabbas av synvilla i slutet av en turnering.
 
De tre första priserna togs inte helt oväntat hem av de tre stormästarna. Georg Meier segrade med 12,5 poäng sedan följde Lars Karlsson på 11 följt av Erik Blomqvist på 10,5.
 
Tre damer deltog i turneringen och priset för bästa dam togs hem av Inna Agrest. Trevligt med ett dampris!
 
Deltagarantalet blev 51 st vilket är mycket bra med tanke på det fina vädret. Kristallens vårblixt som gick nyligen en torsdagkväll räknade 61 deltagare och också bra. Jag lägger in en egen fundering varför Stockholmsmästerskapet i blixt enbart fick 28 deltagare.. Det är en gåta för mig med tanke på att det är mästerskap för en huvudstad !
 
Det kommer att bli en repris på denna turnering nästa år. En bra nyhet och det ser vi fram emot!
 
På bilden nedan ser man våra stormästare hämta sina priser.
 
 
 
1 kommentar
Tore Kellquist

Tack Susanna för en trevlig krönika. Vi i Nacka är stolta över att ha genomfört vår första publika turnering. Räkna med att vi återkommer nästa år.
mvh Tore

Svar: Vad roligt att höra Tore och tack. Ni kan verkligen vara stolta. Räkna med mig också nästa år..
Susanna Berg Laachiri