Kristallen - min första schackklubb

Häromdagen fick jag några bilder från långt tillbaka i tiden av en av mina vänner. Det var när jag spelade schack på Kristallen schackklubb på Borgmästargatan på Södermalm.  Det är verkligen bilder berättar och så många känslor och minnen som  kommer fram.
 
Jag vet hur allt startade och det var när låg några lappar på bänken i klassen på Eriksdalsskolan. Tycker du om att spela schack stod det är och en inbjudan att komma till Kristallens schackklubb. Jag tänkte direkt att jag tycker om att spela schack och bestämde mig för att gå dit.
 
Kom dit och en helt ny värld öppnade sig för en tolvåring.  Jag minns Claes- Göran Westerberg som sedermera blev ordförande för klubben och advokat.  Han var femton år och jag tyckte han var vuxen..
 
En snäll person, några år äldre tog hand om mig, och det blev min idol och jag blev förälskad direkt.
 
Intressant nog tänkte jag aldrig på att jag var enda tjejen. Tyckte bara att det var så roligt att spela. Det var också så fina lokaler och fantastiskt hemtrevlig stämning.  Dråpliga saker kunde också hända och jag minns en gång när låset hakade upp sig på toaletten och jag inte kom ut men jag blev räddad av en händig person med en tårtspade. ( ! )
 
Jag minns också när vi juniorer varje fredag hade undervisning av Robert Danielsson och satt kring det stora demonstrationsbrädet.  Det är märkligt hur man tar med sig vissa ögonblick i livet och detta är ett sådant. Jag önskade att tiden skulle stå stilla så roligt tyckte jag det var och kände mig andlöst lyckligt. Stora frågan var hur jag skulle stå ut tills det blev fredag igen. Fina stunder att ha med sig.
 
Kommer också ihåg när Robert frågade om någon av oss kände till finessen " en passant" och jag ville mycket stolt tala om att jag kunde och gå fram och visa men blev förbigången  av en annan klubbmedlem.  Några år yngre än jag och lustigt nog än idag minns jag att han hade svart skiddräkt på sig när han visade draget på demonstrationsbrädet.
 
Lägger ut den bilden som jag fick skickad till mig och en bild från Borgmästargatan och kvarteret Kristallen som klubben döptes efter. 
 
 
 
 
 
 
0 kommentarer