Hur ska vi få mer kvinnor till schacktävlingarna

Lyssnade på schackpodden av Carl-FredrikJohansson och Jesper Hall. En diskussion där tankeväckande saker lyftes fram.
 
Ett av dessa är varför så många kvinnliga spelare slutar spela och varför det är så få kvinnliga spelare i tävlingarna.
 
Jag trodde ett tag på GP-tävlingarna men det har gått tillbaka och Västerås föll ordentlig samt även Hasselbacken i Stockholm nu senast.  Väldigt synd att det är en så markant nedåtgående trend!
 
Jag tror några radikala insatser som märks.För några år sedan var det t.ex fri anmälningsavgift i Rilton för kvinnliga spelare och det gav resultat.  Varför inte införa något liknande i GP-tävlingarna?  Kanske man är rädd för avundsjuka men detta handlar ju faktiskt om att stötta och lyfta fram en underrepresenterad grupp.
 
Vidare tycker jag man ska satsa på dampris i turneringarna som en morot och gärna ett ordentligt belopp som märks.  Vad ger det för signal.. Jo att man vill ha kvinnliga spelare i turneringarna.
 
Gärna också aktiviteter som dammiddagen nu senast i GP-tävlingen i Växjö.  Schacket är en mansdominerad värld och det kan bli ganska ensamt som en av få kvinnliga deltagarna.  Social gemenskap är viktig och behövs!
 
En annan sak som har varit bra och uppskattad är träning för kvinnliga spelare. Juan Bellon hade t.ex tillsammans med Pia en otroligt bra shackhelg där vi lärde oss mycket för några år sedan.  Tänk om man kunde införa något liknande igen.  Det var så stort intresse att det inte ens fanns platser till alla vilket var både tråkigt och onödigt. Så många kvinnliga spelare är det inte i Sverige att någon ska behöva uteslutas.
 
Schack är som sagt mansdominerad och det är inte alltid lätt att vänja sig och värja sig mot de kommentarer man kan få.  Jag minns en gång när jag vann över en stark spelare och jag kände mig stolt och glad. Kommentaren jag fick när jag kom till klubben- och som skreks över hela lokalen dessutom-  var en fråga om vilken parfym jag använt.  Kan tyckas oskyldigt i sammanhanget men vänd på det hela och ställ frågan till en man om vilket rakvatten han använde för att vinna ett parti..
 
Jag fann mig inte den gången men borde ha bitit ifrån.  Kvinnor ska bedömas för sin prestation och jag vann för att jag spelade bra. Punkt och slut!
 
 
 
0 kommentarer