Löparparet i Spanskt

Inledde dagen med ett morgonparti på Chess24 och det blev avbytesvarianten i Spanskt som svart.  Inte så vanligt att möta denna variant. Jag glömmer aldrig en artikel som Harry Schussler skrev i TFS för längesedan med titeln Drömmen om ett vunnet bondeslutspel.
 
Så kan man tänka naturligtvis när man slår på c6 som vit men vägen dit är lång.. Jag fick bra spel till att börja med men mitt löparpar förlorade sin styrka och jag vet inte vad som hände och jag förlorade på partiet.
 
Nu blir dagens uppgift att kolla på partier för att förstå detta mittspel !
 
Jag vill inte bara spela planlöst utan förstå vad som händer i mina partier. En rolig sak är att i tidsnödsduellen satsade jag allt på angrepp och tyckte jag hade chanser. Tänkte t.om att jag stod på vinst när kläppen föll. Kollade sedan med datorn och inte en chans. Jag stod på förlust och datorn är obeveklig när den smattrar fram sina varianter. Intressant men tur att det finns praktisk spel och psykologi också.
0 kommentarer