Spännande landskamp men sändningen kunde ha gjorts bättre

Alltid lika roligt när man får möjlighet att se på schack med kommentarer men gårdagens sändning av landskampen gjorde mig besviken.   Det är synd för nu är det viktigt att föra fram schacket när så många fler människor spelar online och då kan vi nå ut till allmänheten på ett helt annat sätt. 
 
Anders Grandell var kommentator tillsammans med Polina Otto som är nyanställd eventkordintator på Sveriges Schackförbund.  Det var väldigt överraskande att se Polina och min första spontana tanke var att räcker hennes schackliga kunskaper till  för att kommentera en landskamp.  Det gjorde dem inte alls  är det sanningsenliga svaret . Måste faktiskt lyfta den åsikten att ska man vara med och leda en sändning om  schack bör man veta vad plaskmatt är.  
 
Det är en av många aspekter.    Dock kan man ha överseende med sådant om man tar en aktiv roll och frågar och lyfter fram olika saker.  Ungefär som den proffsiga programledaren gjorde i Uppsala tillsammans med olika stormästare.  Det blev både lyckat och väldigt uppskattat samt att jag är säker på att det lockade många att börja spela schack dessutom.  Polina hade en alldeles för passiv roll i sändningen och kunde ha gjort så mycket mer.  
 
Jag fick nästan en känsla när jag tittade på sändningen att man inte riktigt förstod att man var i sändning för så många människor,  då man pratade om alldeles för mycket personliga saker. Jag minns när jag var med radio förra sommaren och pratade om schack och fusk.  Jag var imponerade av reportrarna  hur snabbt de ställde frågor som skulla hjälpa lyssnarna att förstå olika regler i tävlingsschack. 
 
Samma sak borde man ha gjort här.  Som exempel kan nämnas inte bara säga dragupprepning utan förklara vad det innebär när samma ställning kommer upp tre gånger eftersom alla som ser inte är medvetna om det.  

Jag var inte heller så förtjust i att man kommenterade spelarnas ansiktsuttryck väldigt mycket när de tänkte under partierna.  Erik Blomqvist fick t.ex höra att han såg " tom"ut.  Där ryckte  Nils Grandelius in och sade att han såg koncentrerad ut vilket stämde mycket bättre. 
 
En bra sändning kräver mycket och även en del förarbete inför upplägget.  Jag tycker helt enkelt att kunskap och erfaranhet ska värdesättats mer och hoppas man tar till sig detta inför framtiden!  

En mycket bra sak var att spelarna var med och kommenterade och bjöd på sig själva.  Stort tack för det  och allra helst när man spelar själv då jag vet hur fokuserad man är på sina partier. 
 
Det var en jämn match och ett tag såg det ut som Sverige skulle vinna men en dålig sista rond gjorde att danskarna  vann.  De imponerade faktiskt i den ronden måste jag säga. Annars var det många partier som växlade snabbt från vinst till förlust.  Schack är fascinerande och jag fastnade för denna ställning nedan med Linus Johansson som vit mot Jonas Bhul Bjerre. Den senare är bara 16 år och stormästare samt känd som det danska underbarnet. 
 
 
 
 
Som synes är det en mycket spännande ställning där allt kan hända.  Här spelade Linus 29. f6 följt av jubel i studion.  Det ser naturligvis väldigt bra ut men faktum är att svart står på vinst.  Svart fortsatte med det trixiga 29. - Dxf4.   Ett skenoffer då det är matt på sista raden om tornet slås.  Det följde 30. fxg7 Kxg7.  31.  Tdf3 
 
 
 
Visst ser det ut som vit står på vit står på vinst.  Jonas spelade 31 -  De5 och kunde ha fått gett upp direkt om vit hade spelat 32. Tg3.  Istället valde Linus32. Tf7 som inte är lika övertygande men lyckades vinna partiet. Det makalösa är att det inte bara finns en räddning för svart i diagramställningen utan även en vinst!  Istället för 31.  De5 ska svart spela 31.  - Te5 !!  Ett typiskt datordrag men väldigt vackert och logiskt.  Svart drar nytta av sin materialla fördel och kan bara vifta bort vits angrepp.  Följer nu 32. Tg3 så är det bara att spela Kh7.  
 
Jag upphör aldrig att förvånad över schacket alla möjligheter.   Det man kan ta till sig är att man ska alltid kämpa i en ställning.  När det ser som mörkast ut kan det finnas oanade möjligheter.   
1 kommentar
Erik

Jag håller med om att förbundet bör satsa på att nå ut till en större publik och bättre. Bra att förbundet försöker till en början.
Bra att förbundet också får veta om vilka förbättringar som behövs. Jag tror dessutom att det kan bli bättre sändningar med tiden.

Jag har också hört från bloggen och upplevt matcharrangörer i allsvenskan som haft bristfälligt bemötande till gästerna.
Ett exempel är som gäst att vänta på att hemmalaget kommer i god tid till lokalen. Ett annat är att man inte får höra ett hej andra exempel att man inte blir bjuden på fika eller att de bjuder på torrt vit bröd. Sen hur ohygeniskt är det inte när flera ska bre smörgåsarna? Inga vanliga värdar bjuder hem till fest där gästerna utan ett hej och behöva hjälpa till och ställa iordning för fest och vänta på hemmalaget.

Sen såklart kan nog bara ett fåtal sköta en sån här internetsändning med en landskamp för första gången mycket bra.
Ja jag håller med SM i Uppsala där var det duktiga reportrar som kunde ställa intressanta frågor.
Varför inte ta hjälp av tidigare världsstjärnor som har varit schackproffs eller om det finns proffs som kanske inte spelade som kunde varit kommentatorer ?
Jag skulle vilja se att man satsar på kunniga personer så som GM Ulf Andersson, GM Lars Karlsson, Ferdinand Hellers mm som exempel.
Sen kan man ha någon duktig bisittare och även någon då som har ett stort schackintresse som kan ställa frågor även för de framtida klubbspelarna. Ja målet måste vara att få folk intresserade av schack. Idag skulle man dessutom kunnat satsa på en ny TvCup liknande "snilledraget" fast i en förbättrad version! Även om inte man få den tvsänd så kan man få den sänd på internet.Det känns som man idag borde kunna nå ut till en större publik. Sedan den sändes hade man inte lika många som provat eller spelat schack. Tänk så många som lärt sig schack under schackfyran sedan dess. Tänk så mycket reklam man kan göra idag för ett nå ut till andra tex genom Facebook och alla möjliga sociala forum.
Duktiga spelare som kan förklara vad de gör och hur de tänker med någon programledare. Ni förstår säkert vad jag menar? Jag har lärt mig väldigt mycket av se direktsändningar ifrån Gibraltar och de Amerikanska sändningarna ifrån Saint Louis.

Svar: Tack Erik för din feedback och många bra synpunkter. Jag lade ut min blogg på Facebook och just programmet Snilledrag nämndes när man diskuterade bra sändningar. Det blev väldigt uppskattat och hade många tittare. Tänker även på fem minuter schack som var så roligt att lyssna på varje söndag
Susanna Berg Laachiri