En oväntad kontring

Knappt har Rilton hunnit sluta förrän det är dags för nästa schackäventyr och nämligen allsvenskan.  Man får säga att vi var favoriter då vi i tredjelaget mötte vår egen klubbs fjärdelag som spelar i samma serie.  Favorit på pappret men som schackspelare vet man allt kan hända men vi vann med fina siffror. 
 
Jag upphör aldrig att förvåna mig hur mycket schacket rymmer och vad många  möjligheter det finns.  Jag hamnade dåligt i öppningen som vit mot Thordur Arnarsson men skapade motspel. Hade många vinstmöjligheter i min tidsnöd men kände att jag hade kontroll och fortfarande en vinstställning.  
 
Nedan är ställningen och jag var nöjd med min ställning och centrala pjäser. Svart har lite motspel på h-linjen men min kung har flyktmöjligheter. Dessutom är svarts kung betydligt mer utsatt med min farliga fribonde.  Jag kände att jag hade vinst och tog mig en ordentlig funderare efter tidskontrollen. 
 
 
 
Här gör jag återigen kardinafelet som jag så ofta skriver om. Jag reste mig inte efter tidskontrollen. Jag hade dessutom inte ätit något på tre och en halv timme och skulle behöva energi.  Så viktigt! 
 
Efter en lång fundering drog jag  42 Dxf6 ?  Det följde 42 - Th1 Kf2 43. -Dc5 Jag hade räknat med denna ställning och drog direkt 44. Sd4  Se ställningen nedan. 
 
 
 
Svart drog 44. - Tf8 men det finns faktiskt ett kanondrag i ställningen som jag såg först när jag kom hem.  Behöver jag säga att jag blev minst sagt förvånad när datorn plötsligt signalerade vinst för svart.  Det rätta draget är 44. Se5!!!   Ett krokigt men makalöst drag!  Det inte bara försvarar utan angriper också och plötsligt får svarts pjäser liv och  går till angrepp.  Det är förlust för vit .  Ett typiskt datordrag och svårt för det mänskliga ögat att se. Min ställning faller som ett korthus.  Hur kan det bli så snabba förändringar! 
 
Nu såg inte min motståndare det draget. Istället fick jag trevligt nog avsluta partiet med ett damoffer. 
 
 
 
45. Txf8 !  uppgivet. 
 
Vad kanman  lära sig av detta och vad gjorde jag för fel som spelade Dxf6.  Det fanns en ganska enkel -  i alla fall efteråt - vinst.  Istället för att slå på f6 med damen spela Sg7 och när kungen flyttar spela Sh5. Tar man springaren med något av tornett vinner jag damen med Tg7 schack samtidgt som jag hotar bonden på f6 med vinnande angrepp.  Damen står bra där den står centralt placerad och det var fel att flytta den.  Likaså när jag ställde springaren på d4 fick den en passiv roll och det straffade sig direkt.  Intressant och ett makalöst kontringsdrag med att ställa springaren på e5. Jag är lite besviken på mig själv att jag inte räknade med det svarsdraget men inte så lätt att se i praktiskt spel. 
 
Vad kan man lära sig  som sagt.. En annan viktig sak är att man ska ta vara på sina möjligheter.  De kan dyka upp på det mest oväntade sätt.  
0 kommentarer