Årets sista parti eller före och efter stormen

Det har varit fem intensiva dagar med schack och fem ronder redan spelade i Rilton.  Idag var det en välbehövlig vilodag.  Knappast  någon nyhet att det tar på krafterna att spela schack  men roligt och spännande är det.  
 
Igår fick jag spela mot en trettonårig junior från Bulgarien vid namn Yakau Tsesler.  Ett tag tänkte jag förbereda något speciellt mot honom men bestämde mig för att spela mitt vanliga spel. Det visade sig vara ett klokt beslut då jag kom bra i öppningen och fick bekvämt spel och utvecklingsförsprång.  
 
 
 
I ovan  ställning gjorde jag ett drag som inte var så bra. Jag har vit och spelade 20. Tec1.  Jag ska naturligtvis utveckla det andra tornet men jag var rädd att förlora a och b- bonden.  Helt i onödan med tanke på hans svaga kungsställning och och mina aktiva torn.Ibland är jag helt enkelt för feg.   Ett typexempel där man inte behöver räkna konkreta varianter utan det blir självspelande.  Bra att tänka på för framtiden.  Nu stod jag fortfarande väldigt bra och han valde en desperat väg och fortsatte med  20. -f5 21. Sc5 Tg8 . ( Desperationen.) Jag spelade naturligtvis 22. Sxa6 och han började skaka frenetiskt på huvudet.  Det förstår jag mycket väl i en sådan ställning som fortsatte 22. - Txa6 23 . Dxa6 Dxf3
 
Han har betett sig som en självmordspilot och jag står visserligen på matt men går att gardera och se på hans egen kungställning.  Jag hade tidsnöd men var helt övertygad om att ställningen var vinst vilket det också var.  Dock krånglade jag till det ! 
 
Se nedan diagram. 
 
 
 
 
 
Jag spelade 24 Tc8 vilket är helt rätt och enda draget är 24 - Ld8. 25. Txd8 vilket också är korrekt .  25 -Kxd8.  26. Dd6 kändes rätt här men jag valde bort det då jag missade den enkla vinsten  26 - Kc8 27 Tc1 och matt i några drag. Tunga pjäser är helt enkelt livsfarliga mot naken kung.   Istället krånglade jag med massa schackar i onödan och fick gardera matten med g3.  
 
Då hamnade vi i nästa ställning. 
 
 
 
 
Kan säga att självmordspiloten har definitivt överlevt.  Det är lika spel och lite bekvämare spel för svart t.om.  Jag insåg att miin enda chans var att satsa på tornslutspel med bonde mer men innan jag kunde byta dam måste jag ha ett aktivt torn.  Jag spelade därför 32 Tc1. Han gick med på dambyte några drag senare och då har vi plötsligt denna ställning.  
 
 
 
 
Jag var så lättad här och kände verkligen som att jag fått en andra chans. Jag står på vinst i tornslutspelet och återigen en snabb scenförändring. 
 
Dock gjorde jag två fel här.  Först och främst reste jag mig inte från stolen efter tidskontrollen utan satt som klistrad vid brädet vilket jag gjort större delen av partiet. Paus är viktigt.  Dels började jag fundera på konstiga saker istället för  den enkla vinstvägen med att spela 45. Td7 och b7.  Han kung är avskuren och jag hinner snabbt upp med kugen. 
 
 
Istället - obegripligt nog - valde jag  45. Kf2. Nu är det remi då min kung inte blir lika snabb.  I tornslutpel är aktivitet det enda som gäller..   Han fortsatte med 45 - Th3 varvid jag spelade 46. Kg2 ??  Helt otroligt att jag bara sätter bort en bonde på det sättet och förstör min vinstställning. Min motståndare slog snabbt bonden på e3 med en triumferande gest  samt började nu ivrigt hoppa upp och ned på stolen och vädra vinst.  Jag började också känna en känsla av att jag skulle förlora men ställningen var lätt remi.  Slutställningen blev talande nog. 
 
 
 
Här kan vit dra och förlora men så trött var jag lyckligtvis inte utan fortsatte med 55. Tx4 och efter Tf1 fanns det bara två kungar kvar på brädet. 
 
Lite ledsen att jag missade två vinstvägar och speciellt mattvarianten.  Man kan undra varför sådant händer? Sådant gör mig mer ledsen än att förlora ett parti  och det ligger och gnager inom mig varför jag inte såg den rätta vägen.  
 
Dags att släppa och gå vidare.  Jag lär mig på mina partier och tycker det är roligt att spela.  Vi får se vad vad som väntar i de fyra ronder som återstår.. 
 
 
 
1 kommentar
Erik

Tack för inlägget. Det var intressant och lärorikt. Din blogg är inspirerande.
Jag har sett liknande missar och varit med om det själv många gånger. Det går i perioder och ofta så jag tycker partierna avgörs med taktik av mig eller motståndarna av att pjäserna hamnar fel.
Jag tror de flesta känner igen sig och kan ha bra tips.
Det är trist med missar men man lär sig av de. Garry Kasparov sa "Chess is mental torture":-)
Så vad kan man göra för att minska på felen?
Precis som du gör att analysera olika kritiska ställningar efter partierna ringa in de partierna efteråt. Träna taktik, träna på bedömningar, träna på att ha en plan och vad man vill uppnå. Läsa boken vägen till mästerskapet av Kotov.
Under partierna: resa på sig, andas, tänka positivt, undvika tidsnöd, dubbelkontrollera sina drag, göra ställningsbedömningar.

Någon som har tips?


Svar: Tack Erik och kloka ord att verkligen ta till sig!
Susanna Berg Laachiri