Bra kämpat av de svenska damerna !

Denna helg är lite lugnare än förra helgen då det var allsvensk match båda dagarna.  Jag var ganska trött när jag kom till jobbet på måndagen men samtidigt gav mig de två vinsterna bra energi. 
 
Denna lördag har jag ägnat mig åt en hel del problemlösning på Chess 24 samt kollat på matchen mellan Sverige och Tjeckien i pågående Lag-EM för damer.  Tjeckien är ett starkt lag och det blev en mycket spännande match. 
 
Pia vann sitt parti och även om det blev ett långt parti var det ingen tvekan om att hon skulle vinna . Ellinor parti var länge remibetonat och slutade följdriktigt  remi.  Bori kom trångt i öppningen och kämpade bra men förlorade.  Sedan bara ett parti kvar och Siv som länge spelat stabilt i sitt parti fick upp en lovande vinstställning som vit. Se ställningen nedan.  
 
 
 
Svart kung är utsatt och damen har en fantastisk diagonal som spärrar in kungen.  Svart har precis spelat 40 - f5.  Siv fortsatte med 41 Td3.  Det är fortfarande vinst men lättare för svart att försvara sig.  41. Lh3 är vassare och ställer till stora problem för svart.  Ett drag med tryck i samt  mer lättspelat då det troligtvis blir kvalitévinst för vit.   Istället slutade partiet remi.Ändå ett bra resultat för Sverige mot ett starkt lag då det blev oavgjort. Utan tvekan var det Sverige som förde matchen! 
 
Många partier att kolla på och på första bord för Lettland spelar landets finansminister Dana Reiznice- Ozola.  Hon var med för ett år sedan och spelade i Pias turnering ute på Lidingö. Då fick jag möte henne och hamnade i remibetonat damslutspel men jag var oaktsam och lät henne vandra in med sin kung i min ställning. Sådant ska man se upp med i damslutspel då kungen är starkare än vad man tror många gånger. 
 
Denna gång fick Dana som vit smaka på sin egen medicin i matchen mot Turkiet och  som  vit  mot IM E Atalik.  Kungen har som synes tagit en mycket aktiv position  i ställningen nedan och svart vid draget står på vinst. 
 
 
 
Det följde:  54 - Da1 56. Ke2 Df1 57. Ke3 De1 !  Snygg vinst manöver och f-bonden går förlorad och vit gav upp. 
0 kommentarer