Träning i problemlösning

Kändes bra igår för mig att skriva ned mina funderingar och jag är väldigt glad för den uppmuntran jag fick genom kommentarer.  Betyder mycket!  
 
Ibland behöver man stanna upp och tänka till och jag känner att min schackglädje har inte försvunnit.   
 
Jag har kommit igång bra med min taktiska träning och känner att jag blivit bättre. Jag är mer noggrann och vissa ställningar kan jag se direkt vilka mattbilder som ska komma upp.  Känns lite som att måla tavlor.  I ställningen nedan tog det väldigt läng tid innan jag hittade penseldragen.
 
Svart drar och vinner. 
 
 
 
 
 
Vilken ställning! Känns som vit har de förödande hoten och svårt för svart att försvara sig men det är tankt att det ska vara vinst.  Jag fick verkligen tänka länge för att lösa detta problem.  Så länge att jag jag undrade om färgen i målarburken skulle torka.. Plötsligt kunde jag höja pensel och alla pusselbitar föll på plats.  Så sjävklart och visst är det fascinerande.. 
 
Lösningen är 1. - Txg7.  Jag hade tänkt på det draget på ett tidigt stadium men jag var rädd för och såg inget efter svarsdraget 2. Lxf6.  Nu bestämde jag mig för att undersöka denna ställning och då såg jag den vackra lösningen.  2 - Dg2! 3, Txg2 Te1 följt av matt på g1.  Mycket vackert och det roliga är ju att trots tornet på g7 är bundet och orörligt fyller det en stor funktion. 
 
Ikväll packar jag min väska för att åka till Västerås i två dagar.   En stad som brukar vara förknippat med schack för mig med tanke på Västerås Open men denna gång är det konferens med arbetet.  Vi kommer att vara i konferensanläggningen där Schack- SM spelades år 2011. Nu får jag lägga problemlösnngen på hyllan för en stund och det blir strategi i en annan form.. Nya tag när jag är tillbaka.      
 
0 kommentarer