Löparparets triumf

Jag tillbringade söndageftermiddagen med att se upplösningen av Kvibergsspelen och det var många spännande partier. 
 
Intressant att två av partierna i toppen slutade remi genom dragupprepning i dynamiska ställningar och det visar på kampviljan.  Remi blev det däremot inte mellan Pia Cramling och Tom Rydström.  Pia som vit vann ett instruktivt parti och visade hur viktigt det är att placera sina pjäser rätt.  En på ytan harmlös ställning kan innehålla många farliga komponenter. 
 
Se ställningen nedan och vit vid draget. Svart har precis spelat 16. - f5
 
 
17. La3! Ett snygt drag som slår hål på svarts ställning.  Partiet fortsatte med 17 -fxe4 18. b5 Kf6  19. bxc6 bxc6 20. Tac1 Ld7 21. Tfd1 Tdh8
 
Nu är det dags för nästa vinnande avveckling.
 
 
22. Txd7! Txd7 23. Txc6 Kf7 24, Txb6 Td2 25. Lc4 Ke8 26, h4 Td1 27. Kh2 Ta1 28. Lb2 Txa4 29. Ld5 ! Uppgivet.  
 
 
 
Slutställningen förtjänar ett diagram och visar verkligen styrkan i löparparet.  Ett torn är hotat men det andra indirekt då det inte går att stoppa schacken på c6.  En mycket instruktivt och behändig vinst av Pia som med det partiet slutatde på en andra plecering på samma poäng som Erik Blomqvist och Jung MIng Seo.  
 
Det var 119 deltagare i turneringen. Av dessa fyra kvinnliga spelare.  Inte mycket men det är som verkligheten ser ut just nu.  Att av den representationen få fram en kvinna på andra plats är smått fantastiskt!   Det är verkligen något att inspireras av och jag är övertygad om att jag inte är ensam om att känna så. 
 
Förra veckan blev det inte så mycket schackträning men nu har jag tagit tag i min problemlösning igen. Löste 12 problem ikväll och missade tre stycken.  De är ganska svåra på Chess 24 men märker att jag börjar bli bättre på att förstå själva kärnan i ställningen.  Det är väldigt roligt! 
 
Det var blixtkväll på min klubb denna tisdag men jag valde att avstå för blixt är inget för mig.  Däremot ska jag spela nästa tisdag då det är snabbschack och blir lite träning inför mina framtida turneringar.  
 
 
0 kommentarer