Såg så enkelt ut men trillade rakt i fällan

En trevlig dag på arbetet och även om jag var trött ikväll kände jag att ville hålla i min vana att lösa problem.  Igår försökte jag lösa en som jag trodde var lätt och  trevlig, men misslyckades helt.  Idag såg jag ett annat problem som jag kände att den kan jag inte göra fel på.  Draget sitter i ryggmärgen tänkte jag kaxigt. 
 
Vit drar och vinner. 
 
 
 
 
 
Jag valde 1. Ld6 vilket är fel och ett stort frågetecken efter.  Ser bra ut vid en ytlig anblick men svart spelar Le3 och hotar b-bonden och sedan La7. Istället är det vinnande draget 1. Ld2 !  Mycket vackert och visar verkligen vad viktigt det är med fokusering.  Så lätt att tro att ett drag vinner istället för att vara noggrann.   
 
Arets första TFS kom nu i dagarna och jag noterade att ett tävlingsreferat från Rilton trevligt nog.  Det är roligt att läsa tävlingsreferat. Jag minns förr i tiden vilka utförliga referat det skrevs  om olika turneringar. . 
 
Det fanns också en sexton sidor lång skildring av Lars Grahn om Ored Karlin och naturligtvis mycket intressant och en eloge till all denna research.. För mig personligen undrar jag dock om TFS är rätt forum för sådant.   
 
Jag skulle som sagt ha lite mer tävlingsreferat.  Förra året spenderades en halv sida för Rilton och nu var det tre sidor.
 
Glädjande också med utförligt reportage från årets Flick-SM.  Fint att läsa alla intervjuerna med vinnarna i de olika grupperna.  Kändes som en gemensam nämnare för dem alla var att de spelar schack för att det är roligt.  Precs som det ska vara! 
1 kommentar
bosjo

Det beror förmodligen på oträning, men jag ser inte hur vit vinner -- efter 1... Lxd2 2. b7 f4 3. b8D f3+ ser jag inget sätt för vit att stoppa g-bonden från att gå i dam, och sedan kan jag inte inse att vit kan vinna. Vad är det jag missar?

PS. Har du kollat in mina studie-bloggor -- se blogglänken...

Svar: Du har nog rätt och det är flera som har påpekat det på Facebook också. Tror att det är Chess24 som har gjort en miss och det gör det med sina ställningar ibland har jag upptäckt. Jag ska kolla på det iväll men ser ut som jag borde ha varit ännu mer noggrann. Fokusering är nyckelord i schack och man lär sig hela tiden.
Tack för länken och vad spännande!
Susanna Berg Laachiri