Konsten att skapa goda vanor

Det är svårt att skapa regelbunden schackträning som vana. Mycket beroende på att det handlar om inlärning och många av dagens timmar har redan gått till att vara aktiv på jobbet. Hur ska man orka?  
 
Lite varje dag är väl en av hemligheterna och något som jag tror på i många sammanhang.  Man tror alltid att det krävs så mycket för att förändra sitt liv men det paradoxala är att det många gånger inte är fallet.  
 
Jag har faktiskt nyligen börjar på ett nytt  arbete och gett mig mycket positiv energi. Spännande att se om det kommer att spegla sig i mitt schackliga område.  
 
Motion är en av mina bra vanor jag skapat men denna dag höll jag mig hemma från Friskis. Kände inte för att gå ut i grårusket och hade lite att fixa med här hemma som tvättstugan.  En god vän till mig föreslog att jag kunde lösa schackproblem medan maskinerna gick. Det är kreativt och bra sätt att utnyttja tiden men jag väntade tills nu i kväll och löste några problem.  Alltid lika roligt och jag vill verkligen komma in i vanan att lösa några varje dag. 
 
Här är ett som jag delar med mig av som jag inte lyckades lösa förargligt nog. 
 
Vit drar och vinner. 
 
 
 
 
 
 
Man ser direkt vilken matt det handlar om och att damen ska lockas bort. Roligt men ganska enkelt tänkte jag för mig själv och föreslog  Tg7.  Slarvigt för då finns schack på c8 för vit.  Istället vinner det snygga Th8! Trevligt och effektivt. 
0 kommentarer