Damdrag och kluriga problem

Dags igen för träffen i vårt kvinnliga nätverk Damdrag.  Nu börjar vi glädjande nog få en viss stabilitet och ses varje månad.  Väldigt värdefullt! 
 
Kan inte nog tacka Pia Cramling som håller i dessa träffar och förser oss med intressanta ställningar och delar med sig av sitt kunnande.  Helt otroligt det hon gör för oss! 
 
Lika förvånande är nog publiken på restaurangen vi brukar hålla till på. Det är en plats där mest de som är sportintresserade håller till och både menyn och bordstillgången styrs av vilka fotbollsmatcher som spelas i princip. Jag blev t.ex  dunkad i ryggen med orden att det är Bajen på torsdag..  
 
De flesta verkar tycka det är kul att se oss kvinnor försjunkna över en ställning på brädet och många vill kommentera.  Sist smög det in en katt bland hermelinerna då en man kände igen Pia och frågade henne massa frågor.  Han tog mycket plats om jag ska vara ärlig men å andra sidan är det som när människor ser kändisar på offentliga platser att de vill gå fram och prata. I högsta grad mänskligt.
 
Vi såg på massa intressanta olika problem och även ett klassisskt tornslutspel hann vi med.  Det mest intressanta var en ställning publicerad på schack.se från bloggen Martins mästardrag.  
 
http://schack.se/martins-mastardrag/
 
Där hade han valt en ställning från Västgöta Open där Juan Bellon har vit  mot Lars-Göran Eklund och frågan är vilken pjäs svart ska ta tillbaka springaren på d7 med.  Ställlningen är här nedan med svart vid draget. 
 
Jag slog en snabb blick på ställnningen innan jag skulle åka iväg på träffen och trodde det skulle vara ganska enkelt. Spelöppningsfälla låter enkelt. Ungefär som det lilla vita häftet av Jostein Westberg man kollade i när jag började spela schack en gång i tiden.  
 
Dock inte denna utan helt enkelt riktigt svår!  Jag försökte på pendeltåget men kom ingen vart alls.  När vi hade satt upp ställningen tillsammans med Pia och vi alla började fundera såg jag plötsligt den rätta lösningen och pusselbitarna fick en mening och mönster.  
 
Som så ofta när man vilar ögat och tänker på något annat kommer lösningen. Fascinerande!   Det är otroligt vackert och instruktivt och har man sett denna idé kommer man ihåg den. 
 
Så här som på bilden nedan  kan det se ut när vi funderar på de olika problemen
 
 
Förutom jag och Eva Jiretorn är det Anneli Dalmau på bilden. Det var ett tag sedan hon var aktiv men hon tycker det är trevligt at vara med när vi ses. Vi fick också med en ny kvinnlig spelare roligt nog. Känns som vårt nätverk växer och fungerar bra! 
0 kommentarer