Makalöst resultat av Pia Cramling!

Jag hade sett fram emot att spela Stockholm Elo Challenge nu i helgen men men många har varit sjuka på arbetet senaste tiden.  Jag hoppades kunna klara mig men i onsdags kväll insåg jag att jag inte skulle kunna spela då jag blev dunderförkyld.  Tråkigt men sant.  Först blev jag arg med tanke på hur jag tränat och förberett mig.  Senare lade sig den känslan att jag istället hoppas på att snart kunna bli frisk.  
 
Jag orkade inte mycket första dagarna men igår hade jag energi att kolla på schack och Deltalift Open.  Pia Cramling gjorde ett makalöst resutalt som vann ensam på 7,5 av 8.  Så otroligt starkt och det är ganska sällsynt att man vinner på att endast tappa en halva.  Vi vet ju alla också - stormästare till trots -  att det är lätt att snubbla och kanske tappa poäng i de fyra första snabbschackspartierna.  
 
PIa var fokuserad och avslutade med en remi mot värlsstjärnan Baadur Jobava där hon valde att spela en dynamisk variant mot Jobavas Trompovsky och hade inga problem att utjämna.  Snarare  stod Pia en aning bättre när remin togs men en balanserad ställning. 
 
Tornslutspelet som vit mot Cristian Jepson var ett litet mästerverk. 
 
Det finns ett i mitt tycke ofta slarvigt använt uttryck.  Nämligen detta:  Alla tornslutspel är remi.  Det stämmer inte alls utan tornslutspel kräver en djup förståelse.  Det har PIa visat prov på flera gånger och det var något som hennes motståndare fick erfara. 
 
Nedan ställning uppkom i partiet. 
 
 
 
Här valde Christian 42 - .Tb5 vilket är tvivelaktigt.  43. -a4 ger bättre motstånd.  Aktivitet är viktigt i tornslutspel och svarts enda chans är få fart på sin a-bonde och få kungen till alinjen via c8.  Som det blev i partiet blev det inte så alls. 
 
Partiet fortsatte. 
43. Kd6 med matthot 43 - Ke8 44. e4 Tb4 45 e5 (vit står på vinst)  - Td4 46. Ke6 ( Historien upprepar sig och matthot igen. ) - Kf8  
 
Nu kommer den snygga avslutningen! 
 
 
 
47. f5! gxf5 48. Kf6 Ke8 49 e6 uppgivet. 
 
Slutställning.
 
 
 
Så originellt att den svarta bonden på f5 fungerar som en- naturligtvis - ofrivilligt sköld åt den vita monarken och stoppar därmed de schackar som behövs för att hindra att bonden går i dam.  Mycket snyggt och instruktivt tornslutspel! 
 
Det blev inte bara seger i turneringen för Pias del utan även delad seger i hela GP-serien. Den segern delades med Pontus Sjödahl.  Känns bra att man har konceptet att man delar och inte fortsätter med särskiljning i all oändlighet.  En stark presentation av båda spelarna då GP-turneringarna är många samt dessutom  krävande turneringar.
 
 
0 kommentarer