SM rond 1 - Tema instängda torn

Jag började min lediga söndag med att spela ett parti på Chess 24 med en trevlig kvalité vinst.  Inte lika trevligt att jag sedan inte kunda hålla i en vunnen ställning och fick tidsnöd och förlorade.  Känner den där känslan av obehag som jag tränar på att jobba bort. Jag måste lära mig att hålla i en vunnen ställning och jag släpper till för mycket istället för att ibland bara göra lugna väntedrag och säkra ställningen. 
 
Igår började SM och det ska bli kul att följa och se vem som blir slutlig vinnare av Sverigemästarklassen.  Ser ut att vara väldigt fina lokaler och bra utrymme för spelarna samt även stolar för åskådare.  Jag får se det i verkligheten nästa helg. 
 
Stellan Brynell höll i alla partier bra som kommentator och gav bra överblickar och bra kommentarer. Partiställningen nedan var dock svår att ge en bra bild över och här kommer datorns obevekliga räkneförmåga in med en försvarsmanöver som är svårt för det mänskliga ögat. 
 
Tiger hade som svart  haft en vinnande ställning mot Linus Johansson länge men tappade faktist greppet.  Svårt att tro det i denna ställning nedan men det finns en fantastisk försvarsmanöver.  Eftersom jag har ett specialintresse och en fascination för instängda torn tittade jag till lite extra på ställningen. Kan man utnyttja svart torn på a6 fast det är mattangrepp? Svaret är att man kan det. 
 
 
 
 
 
Här finns nämligen 29. Df3 !  Vilkelt vackert försvar och vad oväntat att man kan offra ett helt torn.  Fortsättningen kan bli 29 - Dxf3 30. Txf3 Lxf3 31. b5 ! Finessen och tornet på a6 är instängt och det leder till en utjämnad ställning. 
 
Istället spelade Linus 29 Kf2  g5! Nu är vits torn som är illa ute.  3O. Tg4 f5!  Vits torn är inte bara illa ute utan helt instängt..  Det går ju inte att slå en passant då det är matt på g2.
 
Ett trevligt tema och lite roligt att både spelarna hade möjlighet att stänga in tornen.  Det man också kan lära sig av det här partiet är hur rikt schacket är. När det ser som mörkast ut finns det möjligheter men det gäller att ha sina ögon öppna och ta chanserna! 
 
Idag ska jag kolla på rond 2 lite senare men först blir det utegympa på Friskis.  Risk för regn men då flyttar vi inomhus.  Precis som i schack är ställningen garderad med andra ord. 
 
0 kommentarer