Mästare mot amatör

Äntligen helg och jag har haft en minst sagt intensiv vecka efter att jag kom hem sent från Schack-SM i söndags.  Har bara hunnit gå igenom ett av mina fem partier och det ska bli väldigt intressant att få tid till det i lugn och ro. 
 
Idag var det soligt väder och jag läste en schackbok på balkongen och såg på första ronden live av Xtracon Open.  Hade trott att det skulle bli spännande men så blev det inte alls. På tok för stor ratingskillnad på toppborden.  
 
Det intressanta var att alla partier hade samma form av karaktär när 2600- spelare möter spelare runt 1900.  De står lite bättre till att börja med och utökar sin fördel successivt till deras motståndare dukar under.  I vissa fall gör 1900- spelarna något desperat offer eller också väljer de att passivt försvara sig. Båda alternativen med samma hopplösa resultat nämligen förlust. 
 
För mig som tycker om att tänka i bilder får jag associationen av ett fisknät när hjälplösa fiskar sprattlar för att bli slutligt infångade.  Det fanns dock en fisk som jag följde lite och hade en jämn ställning ganska länge men en räknemiss gjorde att han förlorade pjäs och förlorade.  Också ett ganska typiskt scenario när man möter en så pass mycket bättre spelare. Det tar så mycket på krafterna att hålla jämna steg vilket gör att ett misstag kommer på slutet.  Sedan handlar det mycket om att tro på sig själv oavsett vem man möter !  
 
Jag minns när jag mötte stormästaren  Lars Karlsson för längesedan. Jag förlorade och vi analyserade partiet efteråt och jag nämnde att jag tänkt på ett drag.  Han tyckte draget var bra och frågade varför jag inte gjorde det. Jag svarade helt ärligt att jag inte vågade för jag var rädd att han hade något starkt drag  emot det.  Önskemotståndare som tänker så.  Bättre att syna! 
 
En som inte vågade syna riktigt var Mikael Ramkilde som hade svart mot Nils Grandelius idag.  Där var ratingskillnaden över 700 poäng!  En mycket intressant ställning uppkom och se nedan. 
 
 
 
Här har Nils precis spelat 22. Txh6 och svart svarade 22 - Dg5 vilket är dåligt och leder till förlust.  Istället finns det intressanta 22. - Se5! Vad ska vit göra? Vit måste ta på f4 med damen och det leder till en ställning där det finns mycket kvar att kämpa om.  Som partiet blev nu var det ren uppvisning och svart hade inte en chans.  Det som är så bra med Se5 är att pjäsen flyttas med tempo och inte längre står i slag.  
 
Komplicerat och intressant!  Även om partierna inte var så spännande har det varit intressant att se hur säkert de högre ratade spelarna har spelat ut sina motståndare och hur deras stora förståelse så starkt slår igenom.  Man får också tänka på att när Nils nyligen gav simultan mötte han spelare som hade högre rating än den han mötte idag... 
 
I morgon blir det dubbelrond och jag tror vi kan få en del spännande möten i rond 3 imorgon eftermiddag.  
 
Det var många kvinnliga spelare i SM och två åkte vidare till Danmark nämligen Pia Cramling med sin dotter Anna. Båda vann sina partier idag. 
 
 
 
0 kommentarer