Hur lär man sig knyta ihop säcken

Hemma igen efter SM-äventyret och intensiva och givande dagar.  Spellokalen var en av de bästa jag sett på länge med bra akustik och fint ordnat för både spelare och publik. 
 
Jag är både nöjd och inte nöjd med mitt spel. Nöjd på det sättet att jag faktiskt känner att min träning med problemlösning har gett resultat och jag spelade ovanligt snabbt i partierna.  Missnöjd då jag hade två fantastiska ställning sista dagen som bara inte " får" bli remi.  Hur lär man sig att knyta ihop säcken i bra ställningar. Så svårt borde det inte vara.. 
 
Mitt parti i sista ronden känns som " Once in lifetime". Allvarligt talat undrar jag om jag någonsin kommer att få en så bra ställning igen men schack är så rikt och omväxlande att det får jag säkert. Den här ställningen nedan hade jag spelat upp som vit mot Andreas Råvik i sista ronden. 
 
 
Här har jag verkligen tagit terräng!  Jag borde ha spelat 25 g4 här.  Då hade det roliga varit att motståndaren inte haft en enda pjäs ute över tredje raden.  Av någon anledning ville jag inte förstöra min kungsställning vilket är minst sagt att vara överdrivet försiktig.  Det är inte precis så att svart hotar att storma fram med mattangrepp på g-linjen..
 
Istället bestämde jag mig för en annan manöver men motståndaren förvirrade mig med ett kontringsdrag i ställningen nedan som fick mig ur balans.
 
 
 
 
Här följde 29 - Sd4. Jag bara stirrade på draget när det kom.  Ser jag rätt att en pjäs kan stå rakt i slag ?  Lite komiskt att den enda aktiva svarta pjäs som finns på brädet lyckas kollra bort mig.  Vit står fortfarande på vinst och jag kan ta på d4 och när han slår med löparen på e5 ta på c8 och c6 med fortsatt vinstspel.  Istället valde jag en sämre variant som ledde till lika spel och lite mer lättspelad ställning för svart.  Som alltid är det svårt att smälta att en bra ställning plötsligt är som bortsopad från brädet.  Vad hände egentligen och svårt att hinna få överblick i begynnande tidsnöd.  
 
Min motståndare bjöd remi men jag insåg att det skulle bli ett löparslutspel där jag pressade så jag avböjde.  Jag insåg också att jag skulle missa tåget hem men det fick vara värt.  Jag hade kommit till Eskilstuna för att spela schack och varför missa en chans att få spela ett intressant slutspel. 
 
Det fanns en fin vinst i ställningen men med bara fem minuter kvar för hela partiet hann jag inte kalkylera fast jag sett idén.  Det visade sig att ett viktigt mellandrag måste göras.  I ställningen nedan är det vinst för vit. 
 
 
 
 
 
Här finns 50 gxh5!  Ett fint drag. Svart slårt tillbaka och sedan 51 Lg7 och det går inte att hindra framstöten f4 med vinstspel.  Jag hade sett hela iden men spelade direkt 50 Lg7.  Det är inte lika bra eftersom svart var alert och försvarade sig med 50- hxg4.  Ett viktigt avbyte och vilken bonde jag än slår tillbaka med så svarar svart med 51 - g5 och hindrar framstöten f4.  

Väldigt intressant och lärorikt!  Jag pressade i partiet men i en helt utjämnad ställning bjöd jag naturligvis remi.  Bara sitta och dra snabba drag är inte intressant för mig.  Det var ett mycket spännande och lärorikt parti. 
 
Jag spelade på första bordet de fyra sista ronderna och kändes kul att leda gruppen. Nu slutade jag som delad tvåa och fick gå upp i rating.  Kunde blivit ännu bättre men jag ska absolut inte klaga 
 
En rolig sak som hände var också att jag fick kontakt med många av mina läsare här på bloggen och fick höra positiva kommentarer.  Vad det värmde!  
 
Imorgon ska jag fortsätta att analysera mina partier.  Jag är ganska trött idag efter en intensiv dag och igår kväll dansade löparslutspelet på näthinnan och gjorde det svårt att somna.  I morgon ska jag fortsätta att kolla på mina partier. 
 
 
2 kommentarer
Mathias

Kul att det gick så bra för dig. Följde lite av dina partier och du verkar vara i god form! Det var roligt att vara med i SM, men oj vad mycket svårare än att lösa diverse schackproblem hemma på sin kammare!

Svar: Tack Mathias! Jag hann inte se dina partier - brukar sitta som klistrad vid mitt bräde- men det gick ju väldigt bra för dig. Vad roligt och kan tänka mig att du känner dig nöjd.
Susanna Berg Laachiri

Peter Olsson

Hej
Peter från Övik.
Intressant slutspel.
Kanske det går vinna trots svart g5 i löpar slutspelet.ideer som efter g5 spelar Lh6 om svart försvar med L d2 kommer h4
Eller på kf6 spelas vit kung in på kd5
Som sagt kollat lite lätt vid frukosten nu

Svar: Hej Peter,
Vad kul att du har kollat på slutspelet. Det är intressant och är kanske vinst men inte helt säker. Jag ska kolla närmare på det. Som det blev hade jag bara fem minuter kvar för hela partiet och det är för lite i sådana ställningar.
Susanna Berg Laachiri