Billigast är inte alltid bäst

Fortfarande på semester men det blev tyvärr ingen turnering här i Spanien för mig  då det sammanföll att med att vi tog en tur till Marocko. Synd men nästa år får jag planera bättre och det är roligt att spela schack i Spanien samt att jag gärna skulle vilja spela i Marocko någon gång.  Har kontakt med en marockansk schackklubb via Facebook och de har en stor ungdomsverksamhet och både tjejer och killar spelar för fullt.  Tycker det är så kul när man kan möta schackspelare i olika länder och schack förenar människor.

Jag löser schackproblem varje dag men det går lite trögt just nu.  Jag har problem att komma över 1800.  Löser många problem på raken men räcker att jag missar ett så åker jag ned som i en hiss i rating.  Förargligt men samtidig en sporre och det är verkligen roligt att lösa problem. 

Läste nu nyligen på Schacksnacks sida en kommentar hur man kan köpa en schackbok så billigt som möjligt.  Det fick mig att börja fundera på om man alltid ska sträva efter att köpa så billigt som möjligt.  Går det inte at gynna småbutiker eller de som är under uppbyggnad ? 

Jag har själv haft schackförlag en gång i tiden tillsammans med min dåvarande sambo.  Det var ganska jobbigt men också väldigt givande och roligt.  Något som jag verkligen tyckte om var den personliga kontakten med kunderna.  Vi hade stamkunder som var hemma hos oss då och då och drack kaffe och diskuterade schackböcker.  Ibland kunde telefonen ringa mitt i natten och någon hade en fråga om en schackbok.  Naturligvis inte så roligt alla gånger men samtidigt lite charmigt också..

Det personliga behövs!  Idag är det en fara i att det försvinner.  Jag själv handlar t.ex alltid hudvårdsprodukter på en liten salong.  Jag skulle kunna handla dessa produkter så mycket billigare på internet men jag gör inte det eftersom jag får så fin service och personligt bemötande. 

Jag brukar också se till att anlita schackspelare om jag behöver olika tjänster.  Självklart ska man gynna sitt eget nätverk.   När jag sålde min lägenhet var det en schackspelare som  var min mäklare.  När teven gick sönder för många år sedan då jag bodde i Örebro blev en schackspelande tevereparatör anlitad.  En schackspelande snickare monterade ihop mitt skrivbord.

Jag åkte ett tag ofta buss till jobbet med en schackspelande busschaufför även om inte var ett val utan en slump.  Alltid lika roligt när han brukade ropa i hela bussen om jag hade någon turnering på gång. 

Listan kan göras lång.. Kan inte hjälpa att jag tycker det personliga väger mycket mer tungt än att ständigt köra en lista på Pricerunner

0 kommentarer