Pia Cramling´s Ladies Open

Då var det äntligen dags för den öppna damturneringen som var Pias önskan när hon blev firad av Sveriges Schackförbund förra helgen. 
 
Vi kom hem sent på kvällen från Spanien på fredagen och det var ingen tid att landa på utan direkt iväg till Foresta ute på Lidingö morgonen efter.  Vilken otroligt vacker plats!  Vädret var dessutom hur fint som helst och nu gällde det att kunna fokusera på schacket samt få  pjäserna att välja den rätta vägen.
 
I rond 1 fick jag möta Vida Radon. Tuffa Vida som var med i ett teveprogram om schack och åker in varje dag för att spela på Kulturhuset.  Hon spelade väldigt fort vilket gjorde att jag tappade rytmen  men hon fick det svårt med tanke på att hon ville göra drag á tempo och jag vann efter ett tag.  Efteråt frågade hon om vi skulle spela ett parti till på skoj vilket gjorde mig förvånad och jag sade nej eftersom jag vill vila mig mellan partierna.  Vida tar dock varje tillfälle i akt att spela och var helt inställd på att spela schack hela natten med sin rumskamrat Paula. Härligt!
 
Hände en riktig skräll i rond 1 då en av de högst rankade,  Dan Reizniece -Ozola, förlorade mot den betydligt lägre rankade Helena Hellmer från Solna. Jag minns att jag såg på partiet och tänkte att Dana vinner nog och jag blev mycket förvånad när jag hörde resultatet.  I en jämn ställning glömde hon bort att löparen blockerade sista raden med matt på f8 som följd.  Vilken start men det gav mycket energi med tanke på att hon vann fem partier efter det. Bland annat mot mig själv tvingades jag dystert konstatera. Starkt att komma igen efter en sådan miss i första ronden!
 
I rond 2 mötte jag min goda vän Cristine Mariano-Vågman från Umeå och första gången vi möter varandra. Jag fick möta Skandinaviskt som vit och kom in i en otroligt komplicerad ställning. Jag kunde inte lösa ställningsproblemen vid brädet eftersom jag inte kunde teorin men nu har jag lärt mig hur jag ska göra för framtiden. Måste säga att Skandinaviskt är en väldigt dynamisk öppning väl värd att undersöka och nästan så jag får lust att spela den som svart..  Vill verklgen ge en eloge till Cristine som spelade mycket bra i vårt parti och jag hade inget att komma med där.
 
Linn Olsson förde spelet bra mot Inna Agrest och borde inte ha förlorat som hon gjorde och hade springaren tagit en annan väg hade partiutgången kunnat bli annorlunda.
 
 
 
Här spelade Linn som svart 30 -Sc4 vilket förlorade efter 31. e6. Istället finns 30. - Sc6 vilket sätter mer press på vit. På 31. Tc7 följer 31 - Sxd4 och efter 32. Txc1 Sxf5 har svart inga problem.
 
Från denna rond vill jag också nämna Maria Bergs starka uppsättning på g-linjen som svart mot Jessica Bengtsson.  Fullkomligt förödande men som vi alla vet är det lätt att gå vilse i vinstställningar och inte alltid hitta den mest effektiva vägen. Jag trodde själv när jag såg nedan ställning att det var lätt vinst genom att byta alla pjäser på g-linjen och sedan vinna med sin a- bonde. Dock byter naturligtvis inte vit bort allt utan behåller ett av sina torn. Det finns en annan vinstväg genom att bara gå på med sin a-bonde direkt då vits torn är som statister i ställningen och gör inte mycket nytta.
 
 
 
 
36. - a4 !  Vit kan aldrig hämta hem bonden med sitt torn eftersom då följer h2 och efter att vit flyttat tornet till h1 som är enda draget slag på g2 med förödande verkan då det inte går att gardera schacken på g1. Om inte vit gör något utan bara blockerar a-bonden vinner svart med hjälp av aktiva torn och två fribönder.  Vit har inget motspel! I partiet blev Maria av h-bonden och släppte ut vits torn. Det är fortfarande vinst men långt krångligare och partislutet blev tidsförlust för Maria i lika ställning.  Mycket intressant parti och bra kämpat av Jessica.
 
I rond 3 vann jag mot en av de yngre tjejerna,Alice Ruud, som spelar för arrangörsklubben Wasa SK. Hon offrade pjäs och kunde ha blivit farligt men jag fann ett sätt att avveckla till ett vunnet slutspel.
 
Bland de andra partierna kan nämnas att Jessica hade kunnat få vinstspel mot Harriet Hunt och denna gång var det hon som hade laddat upp på g-linjen men missade några aktiva drag och engelskan trasslade sig ur och fick övertag och vann. 
 
I rond 4 hade jag vit mot Dana och hamnade i ett damslutspel där det var lika spel men de praktiska chanserna låg mer på hennes sida. Inte lätt i tidsnöd och jag missade att hon kunde vara så " fräck" att promenera ned med kungen och hämta hem massa av mina bönder trots att damerna var kvar.  Aktivitet är viktigt och man håller inte remi genom att bara göra väntedrag vilket jag gjorde. Man måste irritera helt enkelt annars blir det för lätt för motspelaren.
 
Ett intressant parti utspelade sig mellan Viktoria Johansson som vit mot Harriet Hunt.
 
 
 
I ställningen ovan kunde Harriet vinna en pjäs genom 29 -Txf6 30.Txf6  Kg7! Tema instängt torn och visst låg det i luften med tanke på vits torn konstiga placering men Harriet förbisåg detta.
 
Istället utmynnade allt i ett långt tornslutspel där Viktoria försvarade sig bra och med bara kungarna kvar slutade partiet remi.
 
Första dagen över och dags att åka hem och samla krafter men åt en god middag först  på Skandic Foresta och trevligt att hinna prata med de andra spelarna. Abborre kändes som nyttig mat när man spelar schack och ett glas vitt vin satt lite guldkant på menyn.
 
 
I rond 5 väntade Helena Hellmer som vann på matt i första ronden mot Dana.
 
 
 
 
 
Jag spelade hela tiden på dålig kungställning med tunga pjäser och var noga med att ha min egen kung skyddad.  I ställningen nedan har hon precis schackat som vit.
 
 
 
 
Här finns skräckscenariot - i alla fall för min del - att jag spelar  40. - Kg8 ?  och matt på sista raden.  Jag spelade dock 40. -g6. Finns det något härligare än att själv ha säker kungsställning när motståndarens är helt i kaos..  Vit spelade 41. b4 och det är helt slut vad hon än gör. Jag spelade Dd5 följt av matt på g2.
 
I rond 6 fick jag möta unga Julia Östensson från Uppsala som vit. Jag fick en bra ställning men underlät att offra en pjäs i viktigt läge  och min fördel försvann.  Börjar förstå tesen att den som har fördel ska ovillkorligen gå till angrepp! Julia spelade väldigt bra och jag var nära att förlora partiet.  Det är verkligen ett namn att lägga på minnet och jag var riktigt  imponerad av henne!  Nu vann jag och hade fyra poäng inför sista ronden.
 
Anna Cramling fick upp en mycket fin ställning som vit mot Angelina Fransson.  Fantastisk springare på d5 och tryck på glinjen. Det senare verkar vara ett vanligt tema i turneringen.  Här har Angelina spelat 32- fxg3 men Lg7 måste spelas.  Det följde 33.Txg3 Dh6 34. Sf6 med springargaffel och vinst för Anna några drag senare.
 
 
 
Jag fick i sista ronden möta Irina Tetenkina som har gjort comeback och glädjande nog vill börja spela schack igen efter några års frånvaro. Hon lyckades bra i turneringen och hoppas detta kan sporra till ytterligare turneringar!  Jag fick se mig bli utspelad som svart i Tarrasch i ett välspelat positionellt parti från Irina.
 
Min slutfacit blev fyra poäng av sju och ändå ett godkänt resultat.  Spännande och lärorika partier samt ett otroligt fint arrangemang!  Någon av åskådarna på Chess24 skrev att hur kan man koncentrera sig på spelet med så vacker utsikt....
 
 
 
 
Det kan man fråga sig, men tror det är så  att man spelar bättre med fina förhållanden. Vi diskuterade också detta att vad är det som gör en turnering så välarrangerad.  Det ligger mycket arbete bakom allt och det finns också små enkla saker inte att förglömma.  Alla vi deltagare fick en liten maskot när turneringen startade. Vita dukar på borden samt en ros vid varje bord och fint gjorde namnskyltar.  Det handlar om att känna sig välkommen och allt detta är något arrangören Peter Hlawatsch kan i sina fingerspetsar.  Det är bara att se och lära och kanske något som kan användas till andra turneringar. Jag tänker t.ex på vita dukar och fina namnskyltar.
 
Allt detta var en hyllning till Pia Cramling från Sveriges Schackförbund och Pia hade samtidigt sin egen inbjudningsturnering. Jag har inte hunnit fördjupa mig i partierna från den turneringen men kommer att göra det. 
 
Det var videosänding via Chess24 som hölls i av Anna Rudolf.  Hon är ju helt fantastisk som programledare och var väl påläst om Pia.  Jag tyckte det var extra roligt att se henne i verkligheten då vi möttes i ett parti i Barcelona år 2011. Det är längesedan och hon vann partiet. Jag minns vilket trevligt intryck hon gjorde både under och efter partiet.
 
Jag har sett sändningarna där Dan och Juan berättade om Pia och det var mycket underhållande. Juan som alltid med glimten i ögat. Lite allvar när man kom in på damschack och varför det är så låga siffror för Sveriges del.  Så ska det inte vara menade Anna och menade på att alla dessa tjejer som börjar spela schack ska ha Pia som idol och en affisch av henne ovanför sängen. Jag håller helt med och förhoppningsvis är vi på väg dit efter denna turnering!   Pia är idol för många och värd att hyllas. 
 
Det var verkligen en minnesvärd och rolig helg. Jag fick associationer till förr i tiden då det var mer vanligt med damturneringar. Extra roligt då detta var en turnering för alla. Spelade ingen roll om man var vuxen eller barn, hög eller lågrankad..  Helt enkelt för att ta efter valspråket från turneringen. Chess with joy! Schack med glädje! Och det är ju precis som det ska vara..
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
2 kommentarer
Linn

Jättebra skrivit Susanna😊 instämmer till fullo att det verkligen var en riktigt trevlig och minnesvärd schackhelg!!!

Svar: Tack Linn! En underbart fin helg! Extra roligt att kunna visa våra utländska gäster den vackra utsikten.. :-)
Susanna Berg Laachiri

Erik

Mycket trevlig reportage ifrån tävlingen.
Var det några tidningar eller tvnyheter på besök under tävlingarna?



Svar: Tack Erik ! Jag såg inga journalister eller något från TV. Synd i så fall. Det borde ha kunnat vara något för de lokala tidningarna som Lidingö och Mitt i Söderort där Pia bor.
Susanna Berg Laachiri