Höstturneringen rond 1

För ovanlighetens skull har jag bestämt mig för att spela på kvällarna. Det var verkligen längesedan jag gjorde det men det känns roligt att kunna spela mer i min egen klubb.
 
Jag anmälde mig därför till Stockholms SS höstturnering.  Man spelar i jämna ratinggrupper vilket passar mig bra.  Spelet började kl. 18.00 och jag trodde det skulle ta tid att komma igång med första ronden men allt var klart när jag kom. Lottningen klar och fina namnskyltar på alla bräden. Mycket stiligt!
 
Jag fick svart mot Rune Evertsson och förlorade efter ett fem timmars spel. Jag gjorde en onödig miss även om Rune hela tiden stod en aning bättre i partiet . Nu när jag ser på partiet i efterhand inser jag att jag borde ha spelat vassare i öppningen. Jag gjorde det för bekvämt för vit.
 
Man lär sig och en annan sak man också lär sig är att det är så märkligt att det ska vara så svårt att inse när ett dra är bra eller dåligt.  Så lätt att det drag man tror är dynamiskt bara visar sig bli en svaghet !
 
Nåväl det är bara att gratulera Rune som spelade ett bra parti. Han visar också storform då jag kollade på SM i snabbschack för 50 + idag.  Han hade ett mycket spännande parti mot Jonny Hector där han måste ha haft vinst med en farlig fribonde.  Jonny lyckades dock slingra sig och det blev remi genom dragupprepning i ömsesidig tidsnöd. 
 
Ska fortsätta följa den tävlingen imorgon och trevligt att de visar så många bräden i livesändning. En annan trevlig sak är att det är pris till bästa dam.  Tycker det är en sak som verkligen ska satsas på för öka antalet kvinnliga spelare !
0 kommentarer