Stockholmsmästerskapet blev mycket spännande

Mitt största mål i Stockholmsmästerskapet var att testa mina öppningar och få lite träning. Samt alltid roligt att spela en turnerning och specielt när det är ett mästerskap.  Extra roligt med två stormästare bland deltagarna. Nämligen Lars Karlsson och Erik Blomqvist. Den sistnämnde  nyss hemkommen från OS. 
 
Det blev mycket dramatik i turneringen. Som vanligt är det svårt att hinna se de spänannde partierna när man själv har tidsnödsdueller och måste sitta som klistrad.  Några partier hann jag dock se. Bland annat där Jung Ming Seo lyckades göra matt när motståndaren hade två damer på brädet. Som hämtat ur något från Schackkavalkad och ett mycket oväntat slut. 
 
Själv slutade jag på fem poäng av sju och slutade femma totalt samt vann min ratinggrupp Jag är mycket nöjd och speciellt nöjd är jag med sista rondens parti.  Där mötte jag Hugo Wernberg en mycket lovande junior.  Jag fick väldigt bra tryckspel och allt bara stämde. Datorn sade också samma sak när det gällde mit spel när jag kollade efteråt.  Nedan är avslutningen. 
 
 
 
Svart har problem och har precis spelat 20- Sd6.  Jag svarade 21. Db3! Enkelt och rätlinjigt  och ställningen rasar för svart som försökte med 21. - g4  Dock står jag så bra att jag inte ens behöver flytta undan springaren.  22. Sxd5 Sxd5 23. Dxd5  Här förlorade svart på tid men det är helt slut. 
 
Det var mycket spännande inför sista ronden då det var fyra spelare på 5 poäng.  ung Ming Seo, Lars Karlsonn, Erik Blomqvist och Ulf Ekenberg.  Både Jung Ming och Lasse vann sina partier och fick båda 6 poäng. Vinnare av hela turneringen på särskiljing blev därmed min klubbkamrat Jun Ming. Grattis till en stark prestation! 
 
En mycket trevlig turnering som flöt på väldigt bra. Förra året vill jag minnas att jag klagade lite men i år har jag bara positiva saker att säga.  Inte bara för att jag vann ratingpris även om det naturligtvis gör turneringen extra trevlig, Utan helt enkelt för at den var välordnad och bra !
 
Reultat http://chess-results.com/tnr376313.aspx?lan=6&art=1&rd=7
 
 
0 kommentarer