Premiär för säsongens allsvenska match

Då var det dags igen.. Denna magiska söndag då man vet att de flesta av landets schackspelare ger sig iväg på olika schackäventyr med sina lag. 
 
För vår egen del gick inte resan så långt i vår bortamatach utan vi var inbjudna till Medborgarhuset i Hägerstensåsen där schackklubben Rockaden håller till sedan många år tillbaka.  Vi mötte Rockadens fjärdelag vilket kanske inte låter så skräckinjagande men det visade sig vara ett mycket stabilt och bra lag. Kan tilläggas att Rockaden har nio lag som spelar i allsvenska serien och mycket imponerande!  
 
Jag fick inte ut så mycket av mitt parti och min motståndare fick in en öppning som jag har lite problem med. Jag blev rädd att byta bort en löpare och få löparparet då jag skulle öppna upp hans h-linje men inser att jag var onödigt rädd där. Man måste ge för att få och det gäller även i schack. Min motståndare bjöd remi i ett tidigt skede men jag nekade då jag ville försöka vinna men ställningen blev väldilgt urvattnad och det hände inte så mycket i partiet.  Vid efteranalysen hemma så visade datorn lika spel hela tiden så inga konstigheter  där. 
 
Min lagkamrat  bredvid mig Mathias Liefvendahl  hade ett minst sagt spännande parti. Motståndaren spelade otroligt snabbt och drog á tempo hela tiden. Jag tycker själv sådant är svårt och ibland lätt att man tappar rytmen.  Dessutom förkunnade motståndare med hög röst att Mathias förlorat på tid men så var inte fallet och det reddes ut smidigt. Istället en vinst  för Mathias och i det läget ledde vi matchen. 
 
Dock fick vi lagkamrater som var kvar lite oroligt som publik.  Det såg inte alls bra ut för vår del.  Peter Lindblom hade en helt förlorad ställning och tvingades ge upp en pjäs och senare partiet.  Christer Nilsson var alltför många bönder under i ett damslutspel med utsatt kung och även där blev det en förlust för vår del.  Anders Åsberg hade två springare för torn men såg att vara utsatt för ett kraftgt kungsangrepp där motståndaren dubblerade sina torn på e-linjen. Såg tufft ut vid en ytlig anblick men Anders vände partiet och där fick vi in en viktig vinst. 
 
Då återstod endast ett parti. Nämlgen Mikael Helin som hade haft ett kraftigt kungsangrepp tidigare i partiet som vit. ( Jag trodde jag skulle bli matt var kommentaren från hans motståndare i efteranalysen... ). Dock missade Mikael sina chanser och fick se sig hamna i ett tornslutspel med två bönder under  och den här gången var det han själv som var utsatt för mattangrepp. Snabba scenförändringar i schack som vi alla vet.  Såg tufft ut men Mikael kämpade bra och räddade en remi i en ställning som var vunnen för svart enligt datorerna men i praktiken och med tidskontrollen väldigt svårt. Bra kämpat och det gjorde att vi fick 4- 4 i matchen.  
 
Känns som en bra början i en jämn och spännande grupp! Ser verklgen fram emot de kommande matcherna. 
 
 
 
0 kommentarer