Istället för mattnät trasslade jag in mig i mina egna pjäser

Idag har varit en mycket trevlig och inspirerande dag med en intressant kurs i excel.  En av deltagarna kom från Västerås och jag passade på att nämna att jag var där i helgen. Trots att hon inte spelade schack kände hon till turneringen så det var roligt att höra.  
 
På kvällen tog jag det lite lugnt och gick igenom mina partier.  Är så otroligt intressant att i lugn och ro få analysera och förstå vad som verkligen hände.  I mitt parti mot Gustasz Lang i näst sista ronden försökte jag mig på konsstycket att väva med ett mattnät med lätta pjäser och torn men lyckades inte så bra.  
 
Se nedan ställning. Jag har just schackat som vit på f8 med löparen och svart flyttade till f6. Kungen är ute på vift och som så ofta är i dessa ställningar är det ett lugnt bondedrag som kan avgöra.  Intressant då det är så lätt att fokusera på forcerade schackar.
 
Jag missade helt det snygga draget 31. f4!  Går inte att gardera matten på e6 utan matererialförlust. För att göra det tvingas svart ge bort en kvalite och då vinner jag. 
 
Istället valde jag en annan väg. 31 Sxh7 Kf7 32, Te7 Kg8. 
 
 
I ställningen ovan drog jag á tempo det ödesdigra 33. Lh6 ?  Jag hade räknat på ställningen i huvudet men glömde helt bort att kolla svarts svarsdrag utan tänkte bara att mina pjäser stod bra.  Det gör de inte alls visade det sig. Tvärtom. Direkt när jag gjort draget såg jag svarsdraget.  Det starka 33. - Th5 !  
 
Det går inte att rädda pjäsen och tusen tankar for genom mitt hvud när jag väntade på motståndarens svarsdrag.  Han såg det ganska snabbt och med en bestämd och lite triumferande - som man ofta omedvetet gör när man hittar ett vinnande drag- utförde han draget och drog i klockan.  Vi hade båda tidsnöd och jag bestämde mig för att nu skulle jag kämpa och ta fram min energi.  Ttrots allt hade jag två bönder för pjäsen och mycket kan hända. 
 
Det gjorde det också i ställningen nedan. 
 
Här har jag precis spelat 37 a4. Jag står naturligtvis på förlust men hoppas kunna få fart på tornet och roffa åt mig en bonde till om jag fick iväg löparen.  MIn motståndare ville byta pjäser och drog direkt 37. Lxg5 ?Efter 38 fxg5 står jag på vinst då jag plötsligt både hotar torn och löpare.  Jag fick tillbaka pjäsen och och vann tornslutspelet med mina två merbönder.  Det kan svänga fort i schack! 
 
Vad kan jag lära mig av detta?  Se till att inte trassla in mig i pjäserna. Samt att det ibland kan vara ett stilla bondedrag som är avgörande när man är i färd med att sätta matt ! 
 
 
1 kommentar
Rövaren

Härligt med en bild i just det läget han hade tabbat sig! Kanske var fotografen som störde han, ty schack är ett känsligt spel och egentligen får man inte fota under partiet utom undantagsvis de första minuterna. Men du vad händer egentligen efter a4 - måste han inte ge tillbaka en pjäs Lf1 Kg1? Så du står kanske inte alls på förlust före a4 (eftersom du spelar a4!) Eller finns nått trix jag inte ser?

Svar: Hejsan Rövaren, tack för din kommentar och du har faktiskt rätt. A4 är ett vinnande drag för mig! Jag uppmärksammade inte att löparen inte hade så många fält. Bra att du såg det! Han ska spela c5 istället så han har flyktfält för löparen och a4 är verkningslöst. Intressant! Jag tror inte fotot störde. De flesta schackspelare inklusive jag själv brukar inte märka när man tar bilder.
Susanna Berg Laachiri