Höstturneringen rond 5- trodde verkligen jag skulle vinna!

Dags igen för schack tredje kvällen i rad. Lite annorlunda med så mycket schack  men roligt. Jag hade vit mot Peter Lindblom som jag aldrig spelat mot förut.  Otroligt nog fick jag vinstspel redan efter tio drag och en väldigt bekväm ställning. Precis som mot Bo Kyhle i förra ronden. Vad är det som händeroch minst sagt förvånande. 
 
Som alltid när man står bra brukar det resultera i - om det inte blir matt - att man vinner material.  Dock kan det göra att motståndaren får aktivitet. Även om den oftast bara är skenbar gäller det att hantera den rätt. Jag var bonde över i dubbelt  tornslutspel och hade för lite tid för att se den rätta vinstplanen. Jag stod mycket bättre med tanke på svarts alla svaga bönder.  Här är en viktig nyckelställning. 
 
 
 
Här är det bästa draget 34 Te1 och svart svarar 34 -Kf6. Då är ett viktigt drag i ställningen 35 g3 ! Jag sitter uppropstecken på det draget för det handlar verkligen om att måla upp en ställning framför sig.  Idén för vit är att spela Tee5 och plocka svart alla bönder på damflygeln. Svart kommer naturligtvis hämta hem vits bonde på damflygeln och sedan gå på med sin  a-bonde. Vit sätter sitt torn bakom och kungen på g2 på klassiskt manér för att hindra schack. Sedan gå på med sina fribönder på kungsflygeln i kombination med mattangrepp då svart kung är utsatt.  Intressant vinstplan som datorn visade mig och jag ska hålla den idén i minnet.  Det typiska i tornslutspel är att man måste släppa till. Kan kännas obehagligt men något måste man ge för att få det resultat man vill. I det här fallet vinna partiet. 
 
Jag gjorde inte utan valde att byta bort ett torn men krånglade till det alldeles i onödan. Se ställningen nedan. 
 
Här gjorde jag ett riktgt förvirrat drag och slog tillbaka med tornet. Självklart ska jag slå tillbaka med bonden!  Den kommer att bli hur stark som helst och går svart med kungen för att ta bonden faller hans svaga bönder på kungsflygeln. . Jag hade lite tidsnöd men att ta med bonden är det naturliga draget och är vinnande. Nu slog jag med tornet och svart kom aktivt och partiet mynnade ut i remi. 
 
Ett intressant och lärorikt parti men en stor besvikelse att jag inte vann. Min motståndare sade efter partiet att han trodde att han till 95 procent var helt förlorad. Jag sade inget men delade helt hans åsikt i det fallet !
0 kommentarer