Fick en chock när jag skulle förlora på felaktigt drag

Mycket schack den här veckan som sagt och i måndags var det dags för Lag-DM och vi mötte Wasas andralag. Jag spelade svart mot Karl-Gustav Sjölund och fick möte en skarp variant i Preussiskt. Intressant för vad man lär sig mycket när man spelar sina varianter i långpartier om man jämför med snabbschack. Efter det här partiet har jag förstått dessa ställningstyper så mycket bättre. Framför allt att det är bara en sak som gäller för svart när man har offrat material. Initiativet ! 
 
Jag gjorde en räknemiss i partiet.  Trodde jag var förutseende men viktigt att räkna lite längre ibland.. Se ställningen nedan.
 
Här spelade vit 25. Dxa7 ?  Det ser helt vansinnigt ut och jag var beredd att direkt svara 25. - Ta8 för damen blir ju instängd. Eller?  Tog en närmare titt och kände mig fiffig när jag insåg att motståndaren ville svara med det trixiga draget 26. Sb6.  Hade jag tittat lite längre än näsan räcker hade jag insett att det var inte så trixigt alls för jag kan svara med 26- Dc6, Om vit då tar mitt torn svarar jag med att ta tillbaka  med tornet och damen är instängd och jag vinner.  Istället spelade jag 25. - Tad8. Jag står fortfarande väldigt bra men självklart skulle jag ha spelat den andra varianten men det fanns lite tidnsöd med i bilden. Vit svarade med 26. 0-0. 
 
I ställningen ovan kan jag naturligtis ta tillbaka pjäsen men i ömsesidig tidsnöd ville jag komplicera spelet och spela på mattangrepp då jag har så mycket terräng. Jag spelade därför 27 - e4. Ett intressant drag och visst är det en fascinerande ställning som har uppkommit. Jag har offrat tre bönder men har mer än väl kompensation! 
 
Jag fick mitt mattangrepp och vinstställning men det höll på att hända en ödesdiger fadäs! I ställningen nedan ville jag ta dam för att få dubbelschack och ha kungen i centrum. 
 
Jag spelade bonden till e1 för förvandling men hittade ingen dam direkt så jag sade bara Dam och tryckte på klockan. Jag tänkte att den måste ju ändå slås bort men självklart får man inte tänka så. Motståndaren tittade på mig och sade att han var ledsen men att jag förlorat partiet. Vilken hemsk känsla! Dels att det var lagmatch och dels  så onödigt att förlora på det sättet. Domaren tillkallades och det visades sig tack och lov att man förlorar endast om man gör ett feldrag två gånger. Nu var jag tvungen att utföra draget vilket jag självklart inte hade något emot och motståndaren fick två extra minuter. Det sistnämnda hjälpte inte mycket då min ställning var lätt vunnen och jag gjorde matt några få drag senare. 
 
Verkligen tankeväckande hur lätt det är att göra fel i stridens hetta i ett schackparti! Jag minns hur jag skrev om en liten pojke som blev så ledsen när han utfört damförvanlingen fel och jag förstår honom verkligen.  Ingen rolig känsla alls och jag är tacksam att jag inte behövde förlora partiet på ett sådant sätt. Spelade mot en väldigt trevlig motståndare och vi hade en intressant efteranalys.  Ett riktigt spännande parti och otroligt lärorikt! 
 
2 kommentarer
Håkan Winfridsson

Intressant att inte ens en mycket erfaren spelare som du Susanna vet att man ska stanna klockan för att hämta en ny dam om det inte finns någon tillgänglig.

Svar: Visst är det intressant men jag tror även många andra erfarna spelare kan råka ut för att man gör oförklarliga saker ibland. Speciellt när det är tidsnödsduell. Vi är alla människor hur mycket erfarenhet vi än har. :-)
Susanna Berg Laachiri

Erik

Jag var med en gång på en tävling att en IM spelare gjorde ett felaktigt drag i tidsnöden och motståndaren visste ej hur man stannade den digitala klockan för att tillkalla domaren det var första gången som han spelade med de. Tack vare det så förlorade han på tid i en vinstställning mot en mycket starkare spelare och fick ej heller tidstillägget.
Han kunde stanna klockan med tornur men inte digitala klockor!
Lätt hänt med tidsnöd att folk blir stressade. Ja alla har nog gjort bort sig i tidsnöder. Kanske de som har spelat mycket blixt är van att stanna klockan och hämta en ny dam. I långparti är det kanske inte lika vanligt att det uppstår?
Vad skönt att du vann partiet ändå.

Svar: Tack och skönt att veta att det inte bara är jag men jag trodde nog aldrig det. Allt kan hända när man är stressad och inte så lätt som du beskriver när man inte vet hur man stannar klockan. Eget ansvar naturligtvis men kan ju vara bra att en domare påminner om sådant på samma sätt som att man ska stänga av mobilerna. Mycket att tänka på när man spelar schack.. Verkligen skönt att jag vann och ett mycket intressant parti och speciellt när det gällde spelöppningen.
Susanna Berg Laachiri