Utflykt till Norrtälje och en glädjande vinst

Då var det dags för andra ronden i allsvenskan för vår del och vi mötte SS Gambit i Norrtälje. Måste säga att det är en rolig del med allsvenskan att besöka olika klubbar och se deras spellokaler.  En skylt på dörren där det stod Roslagens Schacksalonger förkunnade att vi kommit rätt och det var en trivsam spellokal längst ned i huset som var klubbens egen lokal.  
 
Inte lika roligt om jag får komma med klagomål är möjligheterna till fika. Jag tillhör dem som tycker det är viktigt att äta bra när jag spelar schack och även i övriga livet tror jag på bra kost.  Jag vill gärna ha lunch vid 12.00 och det är lite svårt när man spelar allsvenskan men jag brukar kompensera det med en riktigt mättande frukost.  Eftersom man inte längre har  fikapaus måste man äta något när partiet pågår och inte så lätt alla gånger.  Här stod det en ost på bordet och en smörbytta. Brödet låg kvar i sina förpackningar. Så mycket lättare det blir och också mer tidseffektivt om smörgåsarna görs i ordning i förväg.  Inte så mycket jobb och ser så mycket trevligare ut och betyder mycket.  En konstruktiv kritik från min del som jag hoppas tas på ett bra sätt. Många gånger tänker man inte på sådana saker men det betyder mer än vad man tror. 
 
Nu till matchen som kändes som att den skulle bli spännande.  Själv spelade jag vit på sjunde bord och mötte Lennart Gunnarsson. Jag ville spela på vinst och efter några drag hade nedan ställning uppkommit. 
 
Spela på vinst kändes inte så enkelt. Kan det bli mer jämnt?  Schack är ju dock att prova sina tankar och idéer mot varandra och vi människor är inga datorer. Det kom att hända mycket och här är en viktig nyckelställning. 
 
Här drog svart 27. - Sxc5 ?  vilket faktiskt är ett drag som förlorar.  Kanske trodde han att löparslutspelet skulle vara enkel remi- som det kan ibland- genom att ställa kungen på motsatt färg än löparen för blockering.  Dock är det inte så enkelt här då det är spel på båda flyglar och vit som pressar med sina fribönder. 
 
Det följde 28. dxc5! Rätta bonden att slå med och jag såg kungens fina fält att vandra in på i partiet via d4. 
 
Slutspel är fascinerande och efter en stund uppkom nedan ställning.
 
Svart gav upp här. Lite tidigt kan tyckas men det finns inte mycket att sätta emot. Vit tar en bonde på kungsflygeln och går ned med sin fribonde. Svarts pjäser förvandlades till statister och vits pjäser desto aktivare. Jag hade lite lätt tidsnöd men det är bara att göra några avvaktande drag innan jag sätter igång med vinstplanen - som är lätt att se- inför nästa tidskontroll.  
 
Roligt att vinna och roligt att vi vann i laget!  
 
Förra matchen förlorade SS Gambit mot Wasa SK III och de senare mönstrade ett starkt lag. Så även denna match och hur många lag har två så starka kvinnliga spelare i samma lag som Anna Cramling och Borisova Borislava.  Kul att se!  Dock förlorade Wasa mot SK Rockaden IV.  Stark insats av Rockaden IV och det laget har imponerat på mig och känns bra att vi spelade oavgjort i den matchen. 
 
Gruppen ser jämn ut och verkar  bli en väldigt spännande och öppen historia ! 
1 kommentar
Erik

Grattis till dig och laget!
Första diagramet kan se väldigt jämnt ut men det beror på vem som är på draget? Svarts vitfältare kan ofta få problem att hitta ut i dessa ställningar. Skulle det var vit där så kan h3 tex göra den till en inaktiv pjäs. I slutet av partiet fick svart en dålig löpare och inte så lätt att spela med.

Svar: Tack och det är verkligen roligt när man vinner tillsammans med sitt lag! Du har rätt om löparen. Jag var vid draget men ville inte spela h3 för att undvika hel symmetri men jag gjorde ändå draget lite senare för det behövs i ställningen.
Susanna Berg Laachiri