Fantastiska Hasselbacken !

Igår var det dags igen för en schackturnering efter Haparanda och den här gången på hemmaplan. Fantastiska Hasselbacken och vilken miljö det är ! Mycket imponerad av arrangörerna  eftersom allt flöt på så bra med tanke på att det är 243 deltagare! 
 
Många spännande partier men turneringens största bedrift svarade nog Erik Malmstig för.  Han hade svårt att hitta parkering och anlände till första rondens parti när klockan redan hade satts igång vilket innebar att han hade 3,5 (!)  minuter att spela på istället för 15. Tufft minst sagt och jag hade förlorat som en sten i det läget för jag har svårt med tiden.  Istället fick jag som åskådare se honom vinna en tidsnödsduell och bättre ställning.  Starkt gjort! 
 
Jag mötte GM Bellon i första ronden och hade inte mycket att säga till om. Sedan vann jag ett parti där jag tidigt vann kvalité. Spelade för passivt som vit mot Pavel Lacko och förlorade ett tornslutspel som teoretiskt var remi men det gick inte med den korta betänktetiden. Bra att träna på för framtiden! 
 
I sistas ronden tog jag remi i en lika ställning då jag kände mig otroligt trött. Jag måste verkligen ha varit trött för jag brukar alltid roa mig med att kolla mina ställningar blint när jag åker hem på tunnelbanan. Det är bra träning.  I det här fallet började jag inse att jag måste ha varit rejält schackblnd och missat en enkel vinst. Helt otroligt! 
 
Ovan  är ställningen .Jag har svart och vit har precis spelat 9 f3 vilket naturligtvis är ett väldigt dåligt drag. Jag ställde också springaren på e4 för att det inte gick att spela f3.   Det är naturligtvis lätt vinst för schack efter schacken på h4. Om jag gjorde det? Nix för plötsligt fick jag för mig att det inte fungerade men naturligtvis fungerar det. I högsta grad. Märklgt hur man kan göra sådana saker men det är trötthet och schackblindhet. 
 
Nu ser jag fram emot mina fyra långpartier idag och samtidigt få njuta av den vackra miljön i spellokalen.  
2 kommentarer
Erik

Trevligt med en rapport från tävling för oss läsare. Nu kommer du få mera tid och slippa stressen. Lycka till.

Svar: Tack Erik! Det blev lite oväntat stressigt idag pga trafikproblem men imorgon hoppas jag det blir bättre.
Susanna Berg Laachiri

Minnesbild

Jaådu. Det knepiga är ju att precis som du säger var det samma analys du gjorde innan som gjorde att du spelade Se4. Och sen är det blankt. Eller blankt och blankt kan det ju inte ha varit du tänkte ju efter f3 men något blev plötsligt fel och det är där det blir blankt - man kan inte komma ihåg hur man tänkte. Man minns inte. Och plötsligt finns inte ens några minnesbilder. Jag känner igen det själv. Och det är troligen hopplöst att återkalla minnen, det fungerar liksom inte så. Enda rätta tror jag är att när detta uppstår för man brukar ha känslan av att något är fel så ska man inte göra något drag innan allt fallit på plats igen. Det är obehagligt men ända sättet. Eller har du någon annan lösning eller förståelse?

Svar: Jag tror många gånger att man ska göra det drag man tänker på först. Inte alltid men ofta. Det är tvivel och s k spöken som är farliga. Jag ska försöka spela ut mer har jag bestämt mig för. Jag är för rädd många gånger. Här hade jag helt rätt i min bedömning att f3 var dåligt men något stoppade mig och helt onödigt.
Susanna Berg Laachiri