Riktlinjer saknas verkligen

Veckan rullar på och det fina vädret fortsätter och verkligen härligt.
 
Fortfarande varit lite för trött på kvällarna för min schackträning men idag ska det nog bli bättre. På söndag ska jag spela Nackablixten här i Stockholm. Även om jag inte är någon blixtspelare ska det bli kul.
 
Det har blivit en debatt om laguttagningen till OS och det tycker jag är bra. Riktlinjer saknas för hur man tar ut ett lag och jag tycker de ska införas. För två år sedan kom Evgenij Agrest inte med pga inaktivitet och han skrev ett öppet brev till dåvarande förbundskaptenen Stellan Brynell. Svaret citeras nedan.
 
"Sverige deltar med ett damlag och ett lag i öppna klassen i Schack-OS i Baku senare i höst. Evgenij Agrest ställer sig undrande till att han inte blivit uttagen och att han inte fått någon motivering till det.

Jag har full förståelse för Evgenijs irritation över den dåliga kommunikationen och tar fullt ansvar för det. Felet ligger hos mig och jag ber om ursäkt för mina brister där.

Sveriges Schackförbunds Elitkommitté har i sina diskussioner varit tydliga med att man för att vara aktuell måste vara kontinuerligt aktiv. Att under ett och ett halvt års tid endast ha spelat i Elitserien och en öppen turnering räcker inte för att anses vara aktiv nog för landslagsspel.

Jag hoppas Evgenij får möjlighet att öka sitt turneringsspelande igen. Han skulle då bli en välkommen förstärkning för vårt landslag.

Stellan Brynell Förbundskapten"

Visst kan man ställa sig kritisk till en så stark spelare inte blev uttagen men här har man i alla fall ställt upp och varit tydlig med vissa kriterier som ska vara gällande vid uttagningar av lag. Det borde införas igen. Nu i senaste uttagningen till damlaget har vi motsatt scenario då man inte har tagit någon hänsyn alls till aktivitet.

Ordet godtyckligt räcker helt enkelt inte till här... Jag hoppas som sagt att man ser till att  skapa dokumentation och riktlinjer för hur ett lag tas ut.

 

0 kommentarer