Minnesbild från uttagningsturnering till OS 1984

Det har ju - vilket är glädjande och med all rätt -skapats en debatt på Schacksnack om uttagningen av årets damlag för OS.  Där nämndes uttagningsturnering som en lösning och jag tycker det är en utmärkt och rättvis idé.
Då får verkligen dagsformen avgöra och man har chans att själv påverka.
 
Dessutom som en extra bonus blir det ett extra speltillfälle för oss som tycker om att spela i damturneringar.
 
Jag drog mig till minnes när Håkan Åkvist var lagkapten och skriver följande i TFS.
 
" Till schackolympiaden i Saloniki, norra Grekland, nominerade jag redan på försommaren följande lag.
Pia Cramling, Borislava Borisova och Jolanta Dahlin.Samtidigt utlystes en uttagningsturnering om fjärdeplatsen bestående av sex spelare."
 
Jag var en av dessa spelare tillsammans med Eva Johansson, Stina Nyberg, Margareta Aatolainen, Anneli Dalmau och Anna Benér.  En ganska starkt gäng och vi spelade alla aktivt.  Anneli Dalmau blev historisk att som första tjej gå till JuniorSM- final samma år i Linköping. En mycket stark och uppmärksammad bedrift.
 
Margareta Aatolainen fick hållas för favorit  men segern gick lite oväntat till Eva Johansson från Alingsås som fick äran att debutera i OS.
 
Själv misslyckades jag rejält och partierna gick inte min väg alls. Jag var för nervös när jag spelade. Jag kom sist i turneringen med endast en halva och jag var mycket besviken. Minns speciellt när jag stod och sorgset blickade på rondtabellen där alla nollor syntes tydligt. Det var på den tiden man hade stor synlig rondtabell på väggen.
 
En spelare ställde sig bredvid mig och ville säga något tröstande. Han tittade på mig och sade dessa ord." Du tog en halva i alla fall. "  Han menade absolut inget illa men då brast det för mig och jag gick in på toaletten och grät.
 
Inte lätt att vara schackspelare ibland men det är ändå ett fint minne och turneringen var trevligt ordnad i DN-huset.
 
I det här fallet hade man sex spelare som var väl kvalificerade för en OS-plats och jag tycker det var ett mycket bra sätt att lösa det hela genom en uttagningsturnering.
 
0 kommentarer