Höll på att bli instängd

Känns bra med ny vecka och jag mår bra igen. Nu väntar påskhelgen och tid att se på mycket spännande schack.
 
Det var bra att man sände live från Compo Cup i helgen och intressant att följa partierna och det blev mellan de två stormästarna det handlade om.  I sista ronden  lekte Lars Karlsson ut sin motståndare med ett förödande angrepp och dessutom som en extra bonus en merbonde.  Usch för att sitta på andra sidan brädet då. Inte mycket att hoppas på och partiet slutade med matt och vinst för Lars Karlsson. 
 
Erik Blomqvist hade fördel i en ställning med lika material och sakta men säkert blev motståndaren utmanövrerad.  Usch för det också när det gäller att sitta på andra sidan brädet.  Där spelar den bättre spelarens förståelse en stor roll och även om det finns fåfänga hopp är det oftast bara en synvilla.  Hur som helst kan man lära sig mycket av sådana partier och intressant hur man tänker på olika sätt. 
 
Hann bara med ett parti igår på Chess24 eftersom jag kom hem sent och där vann jag i lite säkrare stil än jag brukar.  Jag har en tendens att släppa till för mycket i vunna ställningar och det behöver jag träna på.
 
Ibland kan man jämföra schack med verkliga livet och det hände i söndags kväll.  Jag skulle iväg och slänga några saker i vårt soprum som ligger i en separat byggnad.  Först tvekade jag och tänkte skjuta upp det till dagen efter men tänkte att det är skönt att ha det gjort. Ut i kylan för eftersom det var lite senare på kvällen var solen helt borta. In i soprummet och iväg med alla saker för att sedan gå ut. Trodde jag.. Jag hade blivit utsatt för en fälla ungefär som att ta en giftig bonde i schack.  Det visade sig att låsvredet som man vrider om för att öppna dörren var helt borta.  Panik och helt enkelt instängd.  Jag började lugna ned mig och fann plötsligt en liten liten bit av låsvredet kvar som jag lyckades vrida på så jag kom ut.
 
Instängd mitt på brädet men fann ett räddande drag.. Analys av " partiet".  Var proaktiv och kolla alltid om låset finns kvar när du går in i en byggnad du inte känner till
 
Ikväll avgörs Kandidatmatcherna.  Så spännande och jag ska se det i efterhand när jag kommer hem.
0 kommentarer