Tjusigt spel i Grand Chess Tour

I torsdag åkte jag iväg på konferens till Åland och strålande vackert väder. Så vacker vy att välkomnas av från Stockholm när båten kom tillbaka igår eftermiddag. Vilken vacker stad och jag tröttnar aldrig.
 
Tog det lite lugnt idag med en lugn dag hemma och fick tid att kolla på livesändningen från Grand Chess Tour.  Man lär sig faktiskt mycket på blixtpartier när det är kommenterat och på denna höga nivå.
 
Maxime Vachier-Lagrave imponerade stort i sitt parti mot Fabiano Caruana. Ett riktigt offerfyrverkeri för följas att tillåta sin kung bli jagad av massa schackar. Dambyte och angreppet över men Caruana fick ingen ro då scenariot slutade med ett förlorat bondeslutspel. Mycket tjusigt och en vacker komposition.
 
Maurice Ashley var också lyrisk i studion när han visade partiet.  Den mannen är verkligen fantastisk på att visa schack. Går inte att beskriva i ord. Han måste helt enkelt ses men om jag säger ordet medryckande ger det en liten fingervisning..
 
Jag avslutade med en spännande film med Jack Nicholson.  Jag är inte så bra på ansikten men i det här fallet var jag helt säker på att en av skådespelarna liknade Magnus Carlsen. Som en kopia nästan och konstig känsla att se Magnus Carlsen i form av en mullvad hos polisen på Irland.  Jag var tvungen att googla på Magnus Carlsen och Matt Damon och mycket riktigt. Det är fler än jag som har påpekat denna likhet. Bra att google finns och man får svar på det mesta.
 
 
0 kommentarer