Paris Grand Chess Tour dag 3

Igår blev en dag inomhus och jag följde tredje dagen från sändningen i Paris. Mycket intressanta partier och väldigt hög nivå. Kan tyckas enkelt att vara publik och bara följa partierna men jag blir nästan lite trött men det är ett bra tecken att jag är med i partierna. Om jag är trött vad ska då inte spelarna vara..
 
Maurice som vanligt full av smittande energi och entusiasm var glad som en lärka då en av spelarna offrade kvalité. Har verkligen förstått att han själv älskar att offra och det berättade han också. Han ger gärna en kvalité för en bonde och bra spel.  Det sista en förutsättning men som i schack alltid en bedömningsfråga. Nu när jag sett så mycket på sändningarna förstår jag mig Maurice lite bättre. Det var ju en gång Magnus Carlsen blev så upprörd när Maurice ifrågasatte hans spel men det är ju bara för att han precis som Ulf Andersson vill se de drag han starkt  tror på spelas på brädet. 
 
Fabiano Caruana hade en tuff start i turneringen. I partiet som svart mot Hikaru Nakamura var ställningen så balanserad den kunde bli och med grov tidsnöd var kommentatorerna förvånade att spelarna inte enades om remi.  Skulle nog ha blivit så men gäller alltid att hålla ögonen på möjlighet till gafflar i tidsnöden.
 
I ställningen ovan drog Caruana  81- Se5 ? varvid Nakamura genast slog till med  82. Lxh5!  Springaren gör sig beredd att gaffla på f5.
 
Det hördes upprörda röster från kommentatorsstudion och spelarna syntes inte i bild men det var som jag kunde känna Caruanas uppgivenhet och nu var det försent att bjuda remi. Han spelade 82. - Kf6. Ställningen är dock fortfarande remi. Caruana tappade dock både koncepterna och en bonde till och fick ge upp i drag 120.
 
En tung förlust men livet tar och livet ger ! I några ronder senare fick han upp följande ställning som svart mot Levon Aronian.
 
Här har Aronian precis spelat 35. Sge2 ?  Jag kan tänka mig- som man har varit med om själv- dessa skräckfyllda sekunder när man  precis inser att man har gjort en tavla. Ställningen blev plötsligt som hämtad ur en lärobok för schack och Caruana slog till direkt. 35- Dxh2!  Följt av en springargaffel på g4. Vits ställning rasade som ett korthus och Caruana vann mycket övertygande och säkert.
 
Visst kan man förstå att vissa schackspelare har springaren som sin favoritpjäs..
 
Wesley So spelade tre remier och intervjun med Maurice bad han nästan om ursäkt att det hände så lite i hans partier men det behöver han naturligtvis inte göra.  Dock har kommentatorerna pratat mycket om att han inte är lika bra i blixt som i rapid.  Nu bekräftade han själv detta då han sade att en av hans bästa vänner sagt att han inte var så bra i blixt. Maurice är inte den som är den utan frågade direkt vem det var och han svarade med glimten i ögat att det var Hikaru Nakamura. Vi får se hur det går för honom i blixten. Jag ligger fortfarande efter då jag inte har sett dag 4 ännu. Försöker undvika alla siter med resultat för jag vill inte veta något.
 
Så idag blir det ännu en dag med spännande schack och det ser jag fram emot.  Vädret är fint så jag ska faktiskt sticka näsan utanför dörren då utejympa på Friskis väntar.
 
Synd att Sverige förlorade fotbollen igår och jag led med spelarna när de intervjuades på slutet. Dock ser det ju ut som det fortfarande finns chans att kunna gå vidare av egen kraft men vad synd på så fint inledningsmål.  Samma känsla som i schack när man förlorat i bra ställning...
0 kommentarer