Vansinnig tidsnöd

Det var säkert många som sett fram emot drabbningen mellan Nils Grandelius och Hans Tikkanen men få som hade föreställt sig det scenario som utspelade sig.
 
Nils pressade som vit och Hans tänkte länge.  Alldeles för länge och tyckte både jag och kommentatorerna. Såg ut som att här är en ställning som Nils kommer att pressa på stormästarvis och då som motståndare ha extremt dålig tid är inget man direkt drömmer om i takt med att ställningen bara blev sämre och sämre.
 
Dock är schack inte alltid vad det ser ut att vara och oväntade resurser kan finnas i ställningen. Magiskt nog får man säga!  Det kräver också mycket att spela mot en spelare i en sådan extrem tidsnöd att man i princip nästan måste dra á tempo.  Det är mycket psykologi bakom detta. Nästan något man borde skriva en bok om.  Jag vet själv när jag hade ett sådant parti och jag gjorde något helt vansinnigt. Jag blev så uppskärrad själv i min motståndares tidsnöd att jag schackade hela tiden.  Han kom ur tidsnöden och jag förlorade sedan partiet. Jag minns att efteråt frågade min motståndare mig hela tiden varför jag schackade då jag gjorde det så lätt för honom.  Hade inget svar på den frågan då jag helt enkelt tappade koncepterna.
 
Det gjorde naturligtvis inte Nils igår utan han använde sin tid väl men det luriga var att ställningen bar på oanade resurser från svart sida. Hur kunde Hans hinna se det med så lite tid kan man fråga sig.. ?  Sanningen är att han var tvungen att kasta fram sina pjäser för att överleva och det visste han.  När vit slog på f6 slog han inte tillbaka med gbonden utan gick förbi till g5 och hotade damen. Han skapade oreda och av det blev det på något märkligt sätt en dynamisk balans.
 
Det här partiet har fått mig att fundera på hur man ska spela när någon har så extrem tidsnöd. Vad är mest jobbigast?  Stellan Brynell föreslog i ett läge att ta med gbonden på f6 och i det läget måste svart ta tillbaka med sin gbonde.  Då öppnas glinjen och det är till vits fördel. Sedan spelade svart Tc7 och för att göra sig beredd att offra kvalité och dessutom få en bonde. Varför tillåta det?  Nej, lugnt spela  21. La4 och det ställer stora krav på svart i en lite sämre ställning och med extrem tidsnöd.  Hans sade själv i kommentatorsstudion att han var rädd för det draget.
 
Som det blev så fick svart fram sina pjäser som började stå riktigt bra.  "Nu tror jag svart vinner", sade Stellan i studion. Jag kände att jag bara ville skaka på huvudet. Inte en chans med en sådan tidsnöd.  Döm om min förvåning när jag gjorde en liten paus och kom tillbaka till sändningen lite senare och fann att partiet fortfarande pågick. Inte nog med det. En total scenförändring då det var ett slutspel med springare mot löpare och den enda personen som kunde spela på vinst var Hans. Så kan det svänga i schack..
 
I diagrammet nedan visas ett viktigt vägval för Nils som kanske var det som avgjorde partiet. Här har svart precis schacket på g3 med springaren. Istället för i mitt tycke det mer naturliga 43. Kf4 spelade vit 43.Kd4. Det kanske kan hålla remi men är långt mer svårspelat än det andra alternativet.
 
 
 
 
Ett otroligt intressant slutspel. Det förvånar mig att Nils på samma sätt som Hans motståndare igår efter en springarschack valde att överge kungsflygen. Det innebar att låta sin h-bonde  gå förlorad och skapa en fribonde för motståndaren som denne senare vann på. Alternativet var att vara kvar på hlinjen och försvara sin bonde. Ger sig svarts kung in på damflygeln har han motspel med att ta svarts h-bonde och en egen fribonde i form av  hbonden.  Mycket komplicerat och mycket att räkna på!  Kan också tänka mig hur det kändes efter att ha hamnat i en sådan ställning helt plötsligt då man inte kan göra mer än att kämpa för remi..
 
Som igår får jag ge en eloge till Hans för ett fint slutspel! Starkt att vinna detta med lite tid då det var ytterst komplicerat. Vid en ytlig anblick säger många remi men schack är inte alltid vad det ser ut att vara.
 
Så inte heller alltid fotboll. Jag slutade se på matchen igår då jag tänkte att det var helt slut för Belgien när Japan ledde med 2-0. Jag spelade ett parti schack på chess24 istället då jag hörde skrik från mannen i vardagsrummet och i slutsekunderna blev det 3-2 till Belgien !
 
Idag blir en spännande dag. Fotboll med Sverige och rond 4 i Sverigemästarklassen. Vad ska man välja?
2 kommentarer
Erik

Jag såg fotbollen också igår Japan och Belgien och vilken spännande match. Jag höll på Belgien men tyckte ändå synd om Japanerna.
Japanerna spelade väldigt anfallsglad och intensiv fotboll. Flesta länderna bevakar ledningar men de skulle vinna större. Tyvärr orkade de ej med det tempot. Sen vilken kämparinsats av Belgien att kunna vända matchen!
Jag ser Sverige matchen i fotbolls VM istället.
Jag har dock inte sett någon livesändning ännu ifrån schack SM. Vi kom hem igår kväll från höga kusten. Det är så vackert där.
Vi var också och handlade igår på Ikea fast i Umeå.

Svar: Det var en fantastisk match och jag tyckte också synd om Japan.
Vad fint med Höga kusten och jag har hört hur vackert det ska vara där.. Livesändningen är bra och hoppas du hinner kolla på någon rond.
Susanna Berg Laachiri

Sune

Väljer VM i fotboll i första hand - så får man gradera upp sig i
efterhand med SM. Fantastiskt spännande match mot Schweiz
och till slut riktigt flyt för vårt duktiga svenska lag! Nu väntar
England, som faktiskt höll på att förlora bort sig mot Colombia..

Väldigt trevligt att se Hans Tikkanens enorma kämpatakter och
goda slutspel. Egenskaper som tidigare förde honom upp kring
2600-strecket i ELO-tal. Numera, när Hans mest ägnar sig åt
sin psykologutbildning, är det förståss öppningarna som
laggar en hel del. Det blir rätt snabbt så - och lätt att tappa
ca 100 poäng från topratingen. Extrakul då att se GM-takterna igen!

Svar: Ja inte lätt att välja men som du skriver kan man gradera upp sig i efterhand. Det är den stora fördelen med sändningarna. I morse såg jag i lugn och ro kommentarerna av Nils Grandelius från sitt parti och väldigt intressant och är lärorikt. Hans Tikkanen har verkligen visat prov på både god teknik, kyla och kämpatakter. Partiet idag blir spännande!
Riktigt roligt att Sverige vann igår och jag är glad för lagets skull. De var de värda!
Susanna Berg Laachiri