Vackert parti av Nils Grandelius

Från fjärde ronden av Sverigemästarklassen vill jag lyfta fram partiet mellan Jonathan Westerberg och Nils Grandelius.  Nils som svart utjämnade ganska snabbt  men ställningen såg otroligt jämn ut och det var nog inte bara jag som trodde det skulle bli remi där.Dock  på ett effektivt sätt pressade Nils och Jonathan tvingades offra sin springare på en  a-bonde som annars skulle gå i dam och sedan var det helt slut. 
 
Mycket intressant och Nils var sedan gäst i studion och berättade om sitt parti. Lärorikt och för den som är intresserad kan jag rekommendera att se detta i efterhand.  För min del lär jag mig  mycket då det handlar om djup ställningsförståelse och inte enbart det rent taktiska. Det taktiska finns naturligtvis med men bara som en krydda till varianterna. Här handlar det om att ta terräng och att låta pjäserna arbeta maximalt.  Speciellt intressant var det i drag 12 när vit hade spelat Sc4. Här kan det bli farligt, kommenterade Nils. Redan här såg han - vilket mycket riktigt hände- att springaren skulle komma på villovägar.  Jag tycker sådant är helt otroligt för hade jag haft vit hade jag tycket att jag stått bra.  Intressant som sagt och det är bara att tacka för att vi fick ta del av detta. Ett mycket snyggt genomfört parti !
 
Angående att låta pjäserna arbeta maximalt.  Jag tog en titt i gruppen 50 + där Pias bror Dan Cramling spelar och är favorit till segern. Igår fick han in en rolig ställning som svart mot Björn Gambäck. Se nedan diagram.
 
Kan man få mer tryck på mot punkten h2? Bara springaren som fattas men den gör också nytta ska det visa sig.
Vit vid draget försöker ett sista trick med att schack på h3. 49 - Kxh3  Drömmen om patt fanns för vit men gick skoningslöst upp i rök för nu fyller springaren funktion.  50. dxe5 enda draget i ställningen och svart gjorde matt med Db1. Inte ofta man har så många mattbilder att välja emellan i ett parti!
 
Idag blir det ett intressant och spännande möte mellan Jonny Hector som vit mot ledaren Hans Tikkanen. Blir det åter igen en tidsnödsduell ..? Även intressant med mötet mellan Nils Grandelius som vit mot  Axel Smith då Axel har spelat stabilt med fyra remier..
 
 
 
0 kommentarer