Efter SM

Jag har följt partierna i SM så intensivt att jag känner mig nästan trött känns det som.. Skämt åsido och det är naturligtvis långt behagligare att vara på åskådarplats men det jag har gjort är att jag har lagt mycket tid på att analysera partierna och det har varit intressant och givande.
 
Jag vill också tacka för sändningarna som varit mycket bra. Känns som en stor skillnad mot förra årets SM då man denna gång inte fokuserade på  långa varianter. Precis som Stellan Brynell påpekade,  att långa varianter brukar bli fel.  Vi såg ju samma sak i sändningarna från  Grand Chess Tour Paris nu senast. Där hade inte Seirawan någon dator men i en annan studio fanns Alejandro Ramirez med dator tillgänglig och smattrade fram varianter. Han var dessutom inte sen att påpeka om Seirawan räknade fel vilket bara skapade en fin stämning.
 
Som en gemensam förundran över schacket magiska värld.  För visst är det så och allt kan hända när man börjar  räkna mer under ytan på en ställning.
 
Vem vet, i framtiden kanske vi kommer i Sverige att ha något liknande koncept med flera studios och olika sändningar.  Det var också intressant att höra lite anekdoter och mer personliga saker om spelarna.  Mycket lyckat allting och som jag har skrivit tidigare värdefullt att få ta del av när spelarna analyserade sina partier.  Stort tack !
 
SM vann inte oväntat av Hans Tikkanen även om det var hård kamp in i det sista. Imponerande verkligen och oerhört starkt att vinna för femte gången! Bara att gratulera till en sådan fin prestation.
 
I SM för veteraner 65+ vann Juan Bellon mycket övertygande och fick lägga ännu en fin titel till sin samling.  Grattis och i sista ronden fick han vinna  genom en miniatyr på 22 drag. Se nedan ställning som svart mot Sören Svensson.
 
Här har vit precis spelat 21. Tb2. Det följde 21. - Dh4. 22. Kg1 Txe3 !  och svart  vann.
 
I SM för veteraner 50+ vann Dan Cramling och även här en miniatyr i sista ronden  och denna gång  endast 15 drag.  I ställningen nedan har Dan svart mot Svante Wedin.
 
14. - Lxb5 ! Lägger grogrund till kombinationen.  15. axb5 Dxd4 !  Vit gav upp.  Snygg avslutning och grattis till titeln!
 
 
0 kommentarer