Återblick Västgöta Open

Tiden går så fort och nu är det nästan en vecka sedan jag åkte iväg till turneringen. Inser vad viktigt det egentligen är att ha en ledig dag efter en sådan turneringen istället för att kasta sig in i jobbet igen.
 
Jag började bra men tappade på slutet och fick inte till mitt spel och gjorde en del missar i fokuseringen.  Speciellt i sista rondens parti.  Han bjöd remi ganska snabbt men ställningen var dynamisk och jag har aldrig varit mycket för att ta remi bara för att det är sista ronden.  Jag är på en turnering för att spela ut.  Jag nekade därför och vann kvalité därefter. Trodde det skulle bli lätt vinst men som så ofta är i ställningar där man har materiellt överläge fick han ett visst motspel. Det var emellertid bara en synvilla. När jag åkte hem på tåget analyserade jag detta parti med Pia Cramling och hon visade mig hur enkelt jag kunde säkerställa min ställning och sedan vinna.  Förstår inte att jag inte såg sådana försvarsdrag utan jag kände mig nästan lätt förvirrad i partiet. Först förlorar han kvalité och sedan spelar han som en gud.. Min motståndare stod på klar vinst men jag lyckades rädda remi till slut.  Dock ett mycket roligt och spännande parti på sitt sätt. Glad för det för det är inte roligt att förlora i vinstställning.
 
Jag tvekade att åka iväg till turneringen för jag var väldigt trött men jag är glad att jag åkte och det har gett inspiration samt att vi bodde på ett väldigt fint och trevligt hotell. 
 
Också roligt att träffa mina vänner från långt tillbaka i tiden som Siv Bengtsson och Eva Johansson.
 
 
 
Jag hade resesällskap hem till Stockholm av Pia och Juan. Behöver jag säga att tiden flög iväg när man analyserar schack tillsammans och Pia visade några av sina partier. Bland annat det instruktiva partiet mot vår förbundskapten Anders Wengholm där hon vann lekande lätt i ett tornslutspel.
 
Här en bild på Juan Bellon när han firar segern i turneringen på stationscafét i Skövde.  En stark bedrift och många övertygande segrar i partierna och grattis!
 
 
0 kommentarer