Fick avstå från att spela Rilton

Tråkigt nog blev jag inte frisk för att kunna spela Rilton. Så synd när jag verkligen sett fram emot den turneringen men inte mycket att göra. Schack är väldigt påfrestande och tar på krafterna och är man inte bra så måste man vila.  
 
Jag har kollat på VM i snabbschack och spännande att följa sändningarna.  Såg vår världsmästares dåliga start.
 
Först förlorade han på tid i vunnen ställning och efter det verkade han tappa koncepterna när han spelade denna öppning som vit. 1. e4 e5 2. Dh5.  Kommentatorerna verkade förvånade att han kom så bra men man kan ju spela det  mesta som vit och är man dessutom högre ratad har man en stor fördel. 
 
Faktum är att jag minns att Jonathan Westerberg spelade samma öppning mot Emilia Horn för ca fem år sedan. Emilia bytte dam lite onödigt med att manövrera damen till g6 men höll remi.  Han spelade samma öppning mot mig lustig nog samma år i en turnering i Umeå men jag förlorade däremot.  Inte pga öppningen utan för att han var den bättre spelaren men visst finns det bättre vapen att ta till när det gäller öppningar  
 
Magnus Carlsen förlorade sitt parti mot sin betyldigt lägre ratade motståndare IM Vokdhivov 2304.  Deras ansiktsuttryck när de båda insåg vad som skulle hända är värt att gå till historien och visar bara hur talande det kan vara när man spelar schack. Magnus Carlsens uttryck vittnade  om att han undrarde vad han gjorde bakom brädet. Borta var kampen, koncentrationen och ett nästan förläget uttryck i ansiktet , som att står jag verkligen så dåligt. 
 
För Vokhidov var det också ett speciellt ansiktsuttryck.  En snabb och nästan - även där- förlägen blick mot sin motståndare. Han måste verkligen ha funderat om han stod på vinst mot världsmästaren. Det gjorde han! Utan tvekan och han vann partiet. 
0 kommentarer