Finansschack- en perfekt turnering

Idag var jag med i blixturneringen Finansschack. Ett initiativ av bolagen Bolagen Didner & Gerge, Thomson Reuters och Finwire och ett initiativ  som bara kan lovordas.
 
En perfekt turnering ur både schacklig och social synvinkel vilket jag förstår har varit lite av avsikt och grundtanke. Sällan har man väl sett så många schackspelare prata med varandra när tillfälle gavs. 
 
Direkt vid ankomsten  när jag kom dit till Thomsons Reuters trevliga lokaler gavs det ett trevlig välkomnade och väl tilltaget fikabord för oss spelare. Det stannade inte vid det utan en timmes lunch var med i spelprogrammet och där väntade en fantastisk lunchbuffé. Fräscht , gott och mycket uppskattat!
 
 
 
Allting flöt på mycket bra under turneringen och ett trevligt inslag var att man tog upp någon fin kombination eller miniatyr och visade på storbildskärm mellan ronderna.
 
Jag skriver perfekt turnering men tyvärr är det inget som jag kan referera till när det gäller mitt eget spel men inget som förvånade mig. Jag är ingen blixtspelare och lite för långsam men det var ändå roliga och spännande partier.  I ett parti - mot Mikael Näslund från Kristallen- fick jag in en trevlig kombination.
 
 
Här har svart precis spelat 15. - Lh6. Varvid jag spelade 15. Sxa7 Kb8 16. Sc6 ! bxc6 17. La7 Kxa7 18. Dxe5
 
Två pjäser för damen och fin ställning men jag var alldeles för långsam trots det och förlorade så småningom på tid men ändå roligt med kombinationen då det var min plan några drag tidigare då jag offrade bonde.
 
Ett annorlunda grepp av arrangörerna att riktiga sig till en speciell yrkesgrupp och en intressant tanke. En rolig sak var att många spelare som inte spelade i en schackklubb  kände lust att börja spela i en sådan  efter turneringen. Kan man göra bättre marknadsföring av schack!
 
Förhoppningsvis kan det bli en repris av denna turnering nästa år och jag tror inte jag är ensam om att gärna vilja ha en repris. Helt enkelt ett lysande arrangemang och turnering!
 
2 kommentarer
Sune

"Kan man göra bättre marknadsföring av schack!"

Ja, man kan kombinera en sådan tävling med insamling av pengar till ex att kunna skicka svenska nationslag till olika tävlingar ute i världen - eller varför inte fler ungdomar till jem och jvm.
Då deltagarna i finansschacket samtliga har anknytning till finansmarknaden - dvs penningverksamhet - skulle man kunna tänka sig ex 10.000 kr i gåva per spelare. Något som skulle ha inbringat ca 350.000 kr. En slags nutida kollekt till förmån för svenskt schack.
Annars blir det lätt bara en liten lekfull trivsamhet för den egna lilla yrkesklubben...

Svar: Hej Sune, visst kan det vara bra med en typ av kollekt för svenskt schack men nog ganska svårt att uppnå. Sponsring handlar ju om att ge och ta. I den här turneringen är jag verkligen imponerad hur de inblandade företagen har ordnat allt både ekonomiskt och arbetsmässigt. En fin insats att vilja sprida schacket och kanske vi kan få andra grenar inom näringslivet att ta efter. Visst- en lekfull trivsamhet. Stämmer bra och inte fel som en start kanske till något mer..
Susanna Berg Laachiri

Sune

Visst - fast jag tänker... jobbar man inom finansmarknaden kan man väl ge nån gång också.. utan att bara tänka på vad man själv skall få eller ta. Vet att Pontus C:s maxim är 'What's in it for me' --- men det finns faktiskt andra sätt att vara på..

Svar: Förstår hur du tänker där och visst man kan ge på det sättet och finns många som gör. Se på Riltonfonden t.ex och vad det har betytt för svenskt schack och finns mer exempel t.ex Schackakademien.
Susanna Berg Laachiri