Hur många stormästare har jag spelat mot

Häromdagen när jag åkte tunnelbana var jag fullt sysselsatt med att fundera på hur många stormästare jag spelat mot i mitt liv. Faktiskt inte så många. Det kan tyckas konstigt när jag spelat schack så länge men av förklarliga skäl ska man möta stormästare i början av en turnering för sedan springer de ifrån en resultatmässigt.
 
Jag säkert glömt/ förträngt något parti mot en stormästare då jag blev helt utspelad.
 
Emanuel Berg mötte jag i den trevliga turnering som Emil Hermansson anordnade 2014. Jag blev helt utspelad även om jag i vissa ögonblick trodde jag hade chanser. En illusion som så många gånger när man möter bättre spelare. De är så bra att man inte ens ser deras kommande drag..
 
Lars Karlsson mötte jag för längesedan och provade jag att spela Damindiskt för första gången i mitt liv. Inte så lyckad taktik och jag har aldrig spelat den öppningen efter det. Blev helt överkörd av hans bondemarch via d5.
 
Mark Taimanov mötte jag i Rilton och även det för längesedan. Jag förlorade men stod faktiskt på vinst men såg det inte. Roligt ändå och efter det hälsade han alltid på mig varje gångs vi sågs med en speciell och road glimt i ögat. Kändes som en viss respekt på något sätt.
 
I Rilton mötte jag även Slavko Cicak och vann ett fint parti i en specialvariant i slutet Sicilianskt. Det är då man kan vinna mot stormästare om man kan en variant riktigt bra då de kämpar förtvivlat för att komma ur teorin men det har ett pris. I mitt fall blev ställningen självspelande. Det var allt jag har att komma med , men kanske kan samlingen utökas framöver.. :-)
0 kommentarer