Allsvenskan har startat

Äntligen helg och tid för lite schack efter den intensiva veckan.
 
Trevlig nog livesänder man många bord och matcher från sammandraget i Lund. Det får man verkligen tacka för! Nu kan man följa slutstriden och spänningen för ett helt lag vilket man inte kunde förut .
 
Överraskande nog förlorade SK Rockaden med stora siffror mot hårt satsande Malmö AS. En del vinster missade från Rockadens sida. Här är ett parti där dock Malmöspelaren missade en vinstfortsättning även om det inte hade någon betydelse för matchen men så vacker fortsättning att jag väljer att visa den.
 
Jag följde partiet mellan Robert Bator som vit och Jasmin Bejtovic. En intressant ställning där den senare hade tryckspel för sin offrade bonde men Robert försvarade sig bra. Dock kändes det som han var förlorade i denna ställning nedan.
 

Jag var trött och orkade inte se fortsättningen och gick och lade mig men tänkte att så här kan man inte spela med ett torn. Vit är i princip torn under utan motspel och svart kan spela hur han vill. Vit har inget motspel.
 
Döm om min förvåning när jag upptäckte att det blev remi när jag kollade idag på morgonen. Jag gick igenom partiet och såg den vackra slutforceringen som Bejtovic kunde ha spelat. Se nästa ställning.
 
 
 
 
 
Här har vit efter att ha spelat ett bondeoffer till c4 för att komma ur greppet precis spelat 43. Td1 och svart svarade Tb2. Istället hade 43- g5!! varit helt dödande. Går inte att ta då Dg4 schack följer och efter dambyte och schack förlorar vit tornet. Mycket vackert !
 
I partiet följde så småningom tornbyte vilket naturligtvis hjälpte vit otroligt att bli av med sitt passiva torn och spelarna enades några drag senare om remi.
 
Ser fram emot att kolla på spännande matcher idag och imorgon är det dags för min egen klubb att spela första ronden. Inte samma höga nivå men likväl spännande. Väldigt längesedan jag spelade ett långparti nu så det känns verkligen som det är dags..
0 kommentarer