Tema instängt torn

I söndags var det allsvenskan och vi hade bortamatch mot SS Gambit i Norrtälje.  I bilen dit tippade jag att vi skulle vinna matchen vilket vi glädjande nog gjorde.  Många i laget fick till fina partier. 
Dock inte jag själv och jag förlorade i en modern variant i Preussiskt.  När jag kollade på partiet när jag kom hem upptäcket jag att jag - som vanligt - inte stod så dåligt som jag trodde men skapade för många svagheter i tidsnöden.  Lärorikt parti hur som helst och jag är inte färdig med mina analyser ännu.  
 
Ibland kan jag tycka att det är en ganska skön känsla i en spellokal när stridens hetta har lagt sig och det är bara ett parti kvar.  Så var fallet nu ,då det endast var vår lagkapten Stefan Lindh som ännu spelade.  Ett intressant tornslutspel och jag funderade på hur man skulle vinna nedan ställning. Stefan har svart och är vid draget. Motståndare är Kent Gustavsson. 
 
 
 
Svart drog 42.- Ke6 och vit spelade följdriktigt  43. Tc7. Här valde Stefan 43 - Kxd6 men vinstidén är 44. -Tc2. Svart stoppar vits fribonde lätt med Ke7 om vit spelar d7 och vinner sedan  tornslutspelet med sin starka fribonde.  Den variant som Stefan valde såg också bra ut men visade sig inte alls vara lika klar i efterhand. 
Paritet fortsatte 44. Txc4 Tb5 45. Th4 Txg5 46. Txh7 Ke7 
 
Se nedan ställning. 
 
 
 
47 Kf2 ?   Otroligt nog håller Kh2 ! remi.  Nu fick istället Stefan in en snygg  manöver. 47- Th5 !  Här visar sig temat instängt torn helt plötsligt trots att det är så lite pjäser på brädet.  Ganska originellt. 
På 48. Tg7 följer ju Kf8 och tornet kommer ingenstans.   Vit var tvungen att byta torn och bondeslutspelet är helt förlorat då svart  får vinnande  opposition á la Bronsspringaren.  Hade kungen istället ståt på h2 går inte denna manöver då vits kung kan blockera trots bonde under.Kungen kommer snabbt till h4 och då är det bronsspringaren hur man håller remi. .  Riktigt intressant och lärorikt!  
 
Tråkigt för mig att förlora ett långt parti men alltid en fin känsla när man efter en förlust ser sina lagkamrater föra partierna till seger för laget.  
 
För övrigt kan jag bara fortsätta att klaga som jag brukar göra på förtäringen under allsvenskan.  Denna gång var det inte det vanliga formbrödet vilket är ett framsteg.  Nästa steg får vara att ta ut brödet ur plastpåsarna och att t.ex ställa fram en tillbringare med vatten åt sina gästande spelare.  Skulle vara både trevligt och välbehövligt.  Ett steg i taget så kanske det kan bli en förändring så småningom.  
0 kommentarer