Snart dags för Stockholm Elo Challenge

En problemfylld arbetsvecka har nu tagit slut om man får vara lite underfundig.  Problemen har ju inte varit på arbetet utan när jag kommit hem och satt mig framför brädet. Jag har varit trött men glad att jag har kunnat hålla denna rytm.  
 
Idag hade jag 13 problem och löste 13 och missade två. Helt klart godkänt och även om jag var trött var jag koncentrerad. Det var ingen som var riktigt svår men denna sak var lite charmig.  Ganska enkel men jag börjar bli van vid dessa idéer nu. 
 
Vit vid draget. 
 
 
 
Som en liten tavla och jag löste detta ganska snabbt.  Lätt dock att förivra sig och tro att  1. d6 ska vinna.  Kardinalfel och det är inte där matten ska komma.   Sedan kan man ju verkligen fråga sig hur tornet har kommt till a4 men det är en annan histora, lösningen är ganska rolig. 
 
1. Se4 d6 2. Sc5 dxc5 3. Kd3 c4 4. Kd4 c3 5. dc3 med matt. 

Hittar inget annat ord än trevligt! 
 
Nu blir det inte så mycket mer schackträning ikväll utan jag kommer att koppla av med en film.  Denna helg och nästkommande tänker jag däremot fokusera på schack eftersom jag ska spela Stockholm Elo Challenge som går i slutet på maj på Schacksalongerna.  Ska bli kul att spela en turnering och det är sju långpartier. Ser fram emot det upplägget eftersom jag tycker om att spela långpartier. 
 
Det är nitton anmälda i dagsläget och känns bra att få spela på hemmaplan. 
0 kommentarer