Frukt på jobbet

Igår fastnade jag på livesändningen från  Frukt på jobbet Open som spelades i Övik. Utan att vara där fick jag känslan att det var en trevlig turnering. Jag har spelat tre gånger i Norrland. Umeå, Boden och Luleå och alla dessa turneringar har varit mycket trevliga och minnesvärda.  Nästa år ska jag göra ett besök till vackra Övik som jag hört så mycket talas om och spela med i turneringen. 
 
Förr om åren har denna turnering spelats  Husum och jag har faktiskt funderat ibland att åka dit eftersom en kollega till mig kommer därifrån. Då skulle jag få en chans att se Husums konditori som levererar den smått berömda postkakan och som jag har skickat till många av mina vänner och blivit väldigt uppskattat.  Fantastisk idé att skicka en kaka per post och att den håller sig. Jag har t.om skickat till min syster i USA.
 
Det var extra roligt att kolla på partierna eftersom min goda vän Cristine Mariano- Wågman  var med och som jag hejade på. Hon låg i toppen hela tiden och spelade bra. Partiet mot David Nygren blev en mycket spännande historia. Cristine kom bra i öppningen som vit  trots att en springare hamnade olyckligt till på a7 men ställningen hade resurser som man inte såg vid en ytlig anblick.  Antar  att det känns igen när det gäller schack..
 
Dock tvingades Cristine ge bort springaren och det fanns ett läge när David stod på vinst men han gjorde i sin tur en felbedömning och fick passiva pjäser. Cristine spelade snabbt och beslutsamt och denna ställning nedan uppkom.
 
 
Här måste det naturligtvis bli remi genom dragupprepning. Cristine spelade det naturliga 41. Se6 och istället för att svara med Kd7 och tillåta dragupprepning svarade svart med 41- Kc8. Som alltid psykologi när man haft vunnen ställning och inse att man inte kan få mer än remi och extra svårt i snabbschack när man inte ens har tid att hinna inse detta faktum.  Vit svarade med 41. Sxg7 och vann både tillbaka pjäsen samt att svarts ställning föll sönder.  En fin kämpainsats av Cristine och ett spännande och intressant parti!
 
Resultat räckte till en fjärdeplacering och ett bra resultat i ett starkt startfält. Turneringen vanns av Anders Kling, tvåa David Nygren och trea Peter  Olsson. Alla hade 5 1/2 poäng och visar hur hård turneringen var.
 
Peter Olsson sponsrade turneringen trevligt nog med sitt företag Frukt på jobbet. Starkt att själv komma i toppen!  Ligger lite i luften att säga att det bar frukt.
1 kommentar
Anders Lind

Hej Susanna,

tack för ett trevligt blogginlägg, har skrivit om det kort på vår hemsida: https://www.laget.se/SKOrnens/news/5538486/Blogginlagg-om-Frukt-Pa-Jobbet-Open

Välkommen till oss nästa år!

MVH Anders Lind

Svar: Hej Anders, Tack och vad roligt att du publicerade inlägget på klubbens hemsida.
Då blir det besök i Övik nästa år som sagt. :-)
Susanna Berg Laachiri