SM för knattar

I helgen hade jag fint besök från Luleå då sonen till en av mina vänner skulle spela sitt första SM-tävling åtta år gammal.  SM för knattar gick nämligen av stapeln här i Stockholm och självklart gick det bra att bo hemma hos oss samt att jag följde med tillsammans med pappan som supporter på turneringen.
 
Det är inte ofta jag är på en juniorturnering. Schack är schack men vad mycket som skiljer mot vad ska man säga s s k " vuxenturneringar. Huvuddomare Jonas Sandbom höll inledningstalet och frågade samtidigt om det var några frågor. Det visade sig att det kryllade av frågor och knattarna räckte upp handen hela tiden.  En fråga var om man fick ta paus för att gå på toaletten.  Svaret blev naturligtvis nej och då kom följdfrågan om man fick ta paus om båda behövde gå på toaletten..  En mycket bra och naturlig reflektion kan sägas även om svaret blev nekande även på denna fråga. 
 
Vidare är partierna snabba  och många gånger utförs dragen i raketfart. Starkt gjort av domarna att hinna med alla händer som räcktes upp för att tala om resultaten. 
 
Man såg också många bekymrade föräldrar vanka omkring bredvid sina barn efter ronderna.  " Synd men du kommer igen i nästa rond". Det var en väldigt vanligt förekommande mening...
 
Hur gick det då för lilla Elias som bodde hemma hos mig..  Han tog fyra poäng vilket innebar 50 procent och mer än godkänt för denna första stora turnering av sådant slag. Kunde ha blivit mer poäng då han vinstställningar i de två första partierna men hittade inte riktigt rytmen. Efter lunchen kom både poängen och koncentrationen. Den goda indiska maten på restaurangen  mittemot hjälpte kanske till. Som alla vet är det viktigt med bra kost när man spelar schack.
 
Som en liten rolig kommentar vill jag nämna att Robert Aschbergs sonson var med och spelade och han och Elias möttes och jag passade på att ta en bild.  Extra roligt då jag för väldigt många år sedan på den tiden Robert Aschberg slog igenom fick hans autograf med posten. Den var skriven på en bild av honom själv och han skrev en personlig kommentar till mig. " e2-e4. Kör hårt! "
 
 
Det var svårt att hinna se på partierna eftersom det gick i sådan rasande fart.  Jag koncentrerade mig på några spelare som jag tyckte stack ut och eftersom jag bor i Jakobsberg var det roligt att se att Edwin Chein från Järfälla SS tog 6 poäng och jag tyckte han gjorde många fina partier.
 
Otroligt spelglädje överhuvudtaget i turneringen och jag vill ge en eloge till arrangörerna.  Trots problem med lottning löste man allt väldigt bra och höll tidschemat utan problem och allt flöt smidigt.
 
 
0 kommentarer